Transnet zegt dat zijn terminals in Kaapstad weer volledig operationeel zijn nu de achterstand die was veroorzaakt door de recente vakbondsacties is weggewerkt. De haven- en spoorwegmaatschappij zei dat in de aanloop naar het steenfruitseizoen de Cape Town Container Terminal op volle capaciteit zal werken om "ervoor te zorgen dat schepen tijdig kunnen uitvaren".
"Transnet is positief gestemd door het snelle wegwerken van de achterstand en zal er nu verder voor zorgen dat het steenfruitseizoen succesvol kan verlopen. Ter voorbereiding op het komende seizoen is een extra Ship-to-Shore (STS) kraan geleverd en succesvol in gebruik genomen. Een maximale kraaninzet op de terminal zal de werkschema’s op de schepen optimaliseren, de productiviteit verhogen en de dienstverlening aan de klanten verbeteren”, aldus het bedrijf.
Volgens sanews.gov.za heeft Transnet ook verklaard dat de havens van Mosselbaai en Saldhana de status van haven van binnenkomst hebben gekregen, waardoor de twee havens hun verleende diensten verder kunnen uitbreiden.
Fruitexporteurs stappen over op luchtvracht
Het vroege steenfruit uit Zuid-Afrika dat bestemd is voor overzeese markten zou per luchtvracht kunnen worden geëxporteerd, aangezien exporteurs proberen de achterstand in de havens van Transnet weg te werken na de bijna twee weken durende staking, aldus Fruit SA.
Fhumulani Ratshitanga, CEO van Fruit SA, hoopt dat de achterstand in de havens deze week is weggewerkt. Sommige telers van vroeg steenfruit stelden de oogst tijdens de staking uit, terwijl anderen al tegen hoge kosten hun toevlucht namen tot luchtvracht.
De Zuid-Afrikaanse fruitsector produceert 5,1 miljoen ton fruit en exporteert 64% van de totale oogst. De belangrijkste exportbestemmingen zijn de EU, Rusland, Azië en het Midden-Oosten.
Bron: businessinsider.co.za