Tholen - "Het is weer druk in de restaurants", constateert Joost van Altena van AGF-horecagroothandel Miedema AGF. "Mensen hebben weer zin om uit eten te gaan en met name richting het weekend is het een drukte van belang in de restaurants. Daarbij wordt AGF een steeds groter onderdeel van het bord. Dat was al ingezet, maar wordt nu alleen maar versterkt. Vis en vlees zijn luxeproducten geworden, met AGF hebben chef-koks ingrediƫnten in huis om tegen een schappelijke prijs een mooi gerecht op te dienen."
"Met de huidige seizoenswisseling zijn koks actief op zoek nieuwe producten. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar onbekende producten. Er is een prachtig citrusaanbod beschikbaar, maar restaurants kunnen niet de hele winter hun kaart vullen met grapefruit, handsinaasappelen en mandarijnen. Daarom gaan we actief op zoek naar specialiteiten. Zo probeer ik de koks al jaren te enthousiasmeren voor de Bergamot-citroen. Als voormalig chef-kok word ik daar helemaal lyrisch van. Als de eerste gearriveerd zijn, wil ik er meteen even aan de schil krabben en ruiken", vertelt Joost, enthousiast.
"Nog een ander mooi citrusproduct is de Cara Cara-sinaasappel, die zoet en roze-rood van binnen is. Daarmee heb je de restaurants net weer wat meer te bieden dan een gewone sinaasappel. Wij proberen toch met de seizoenen mee te gaan en hiermee hebben we een alternatief voor het zachtfruit, dat goed van smaak en kwaliteit is", aldus Joost.
Nog exotischer is de Calamansi, een kruising tussen de Chinese kumquat en mandarijn. "De smaak is zoetzuur en kan met de schil gegeten/verwerkt worden. We importeren deze vanuit Indonesiƫ per vliegtuig. In principe zijn ze jaarrond beschikbaar, maar vooral in deze tijd van het jaar past het perfect. Mensen worden graag verrast met nieuwe producten. Voor de garnering is de Calamansi te duur, maar je kunt er wel perfect een Calacello - als variant op de Limoncello - van maken, met als voordeel dat je deze met schil en al kunt eten."
"Maar de kunst bij dit soort producten is niet alleen om ze aan te bieden, maar ook uitleg te geven over de toepassingen. Dan heb je deze producten al half verkocht en is de kans van slagen dat ze structureel afgenomen worden ook veel groter", aldus Joost. "Want terecht zijn de chef-koks alert op hun uitgavepatroon. Net als bij iedereen zijn bij ons de kosten gestegen. Vroeger verkochten we perssinaasappelen in de aanbieding onder een tientje, dat is nu ondenkbaar."
De horecagroothandelaar ziet de komende feestdagen met vertrouwen tegemoet. "De laatste jaren zagen we al - los van Corona - dat veel restaurants duidelijke keuzes maken of ze met Kerst open gaan of al sluiten. Veel restaurants hebben de dagen na Kerst namelijk niets te doen en kiezen ervoor om dicht te blijven. Was vroeger Kerst een vast verwenmoment, tegenwoordig zijn er ook fantastische gerechten thuis te maken. De restaurants die wel openblijven proberen hun gasten zo mooi en goed mogelijk te bedienen en de bedrijven die er echt op ingericht zijn zitten vaak alweer ruim vol met Kerst omdat gasten in hun favoriete restaurant wilen eten.. Ik hoor van zaken waar je drie tot vier maanden vooruit moet reserveren. Ook voor de restaurants zelf is dat natuurlijk fijn, zij kunnen veel gerichter inkopen", besluit Joost.
Voor meer informatie:
Joost van Altena
Miedema-AGF
020 6220048
[email protected]
www.miedema-agf.nl