Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biagio Porretta van het Italiaanse Arpo Distribuzioni over het citrusseizoen:

"Low profile, een goede planning en veel onderhandelen"

Twee jonge broers uit Calabrië, Biagio en Tiziano Porretta, met een passie voor citrus die al sinds twee generaties in de familie leeft, richtten 5 jaar geleden Arpo Distribuzioni op, een bedrijf dat voornamelijk gericht is op export naar Europa. 

Tiziano en Biagio Porretta in de boomgaard (Foto: Arpo Distribuzioni) 

"We telen verschillende citrusrassen in de vlakte van Gioia Tauro op een areaal van ongeveer 25 hectare. Verder hebben we in San Ferdinando, in de provincie Reggio Calabria, een pakstation waar een 25-tal mensen werken en waar drie koelcellen staan, waarvan twee voor het stoken van het citrus. Daar hebben we ook een sorteer- en verpakkingslijn", vertelt Biagio Porretta, salesmanager van Arpo Distribuzioni, eigenaar van het merk Arpo Fruit. 

"We zijn een familiebedrijf. Het handelsbedrijf is pas in 2017 opgericht, maar we zijn eigenlijk al veel langer bezig met deze activiteit. We bouwen voort op de ervaring van onze grootvader, die ons op 92-jarige leeftijd nog steeds bijstaat in de boomgaard en in het pakstation. De laatste jaren hebben we veel slechte en maar weinig goede seizoenen gekend. Helaas is het in de citrushandel een loterij: elk jaar is weer anders."


Clementines (Foto: Arpo Distribuzioni) 

Biagio en Tiziano proberen steeds verbeteringen aan te brengen in de teelt, onder meer door rassenvernieuwing. "We kiezen daarbij voor bergamot, een typische citrussoort in onze streek, maar ook voor nieuwe sinaasappelrassen van de Navel-groep, voor Tarocco en de bloedsinaasappel Doppio Moro. We planten nu voornamelijk late soorten, want onze streek is toch geschikter voor die rassen", legt Biagio uit, die afgestudeerd is in Landbouwwetenschappen en een sterke passie heeft voor handel, aan hem doorgegeven door zijn grootvader. 

"In vergelijking met de streek rond Corigliano-Rossano en de vlakte van Sibari, rijpen onze clementines ongeveer 10 dagen later. Binnenkort kunnen we beginnen te oogsten, want het weer is hier tot nu toe niet gunstig geweest. We hadden niet de temperatuur-schommelingen voor de juiste kleuring, zoals wel al het geval was in andere Italiaanse en Europese teeltgebieden. Bovendien hebben we een gebrek aan mankracht. Dat probleem wordt elk jaar nijpender. Maar dit seizoen zullen we ook 30% minder product hebben en de meeste clementines zijn eerder klein of middelgroot."


Een citrusperceel van het bedrijf (Foto: Arpo Distribuzioni) 

Arpo Distribuzioni exporteert minstens 80% van het citrus dat het op de markt brengt. Dat is voornamelijk fruit van eigen teelt, maar het betrekt ook volumes bij andere telers in de streek. "We zijn vooral gespecialiseerd in de export naar Oost-Europa, waar ons citrus zowel geleverd wordt aan groothandelsmarkten als aan supermarktketens. Daar hebben we trouwe klanten. Maar je vindt onze clementines ook in Duitsland en Frankrijk", legt Biagio uit. "De afzet is momenteel heel rustig, want we merken veel onzekerheid, vooral op de groothandelsmarkten. En door de kostenstijgingen van grondstoffen, energie, gas en transport is iedereen op zijn hoede. De huidige prijzen zijn gemiddeld tot hoog, maar dat komt omdat we aan het begin van het seizoen staan. Alles zal afhangen van de consumentenvraag naarmate het citrusseizoen vordert." 


Kratten met sinaasappelen van het merk Arpo Fruit (Foto: Arpo Distribuzioni) 

Volgens de verkoopmanager is het dit jaar zaak om rustig en verstandig te werk te gaan, zodat klanten het product blijven bestellen, maar toch tegen een prijs die de kosten compenseert. "De stelregel wordt: low profile, een goede planning en veel onderhandelen." 

Russisch embargo en pandemie
"Tot 2013 exporteerden we bijna 30-40% van ons citrus naar Sint-Petersburg en Wit-Rusland. Zelfs vandaag voelen we nog steeds het gebrek aan dit handelsvolume. Het waren goede markten om zaken te doen. Vandaag verzenden we het fruit alleen naar de EU." 


Tiziano en Biagio Porretta in het magazijn (Foto: Arpo Distribuzioni)

Het merk Arpo Fruit zie je momenteel verschijnen in Polen, Litouwen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en Letland. "Vóór de pandemie organiseerden we bedrijfsbezoeken om onze klanten te laten zien hoe we werken en om nuttig advies in te winnen over hun specifieke voorkeuren. Nu gebruiken we vooral sociale media en WhatsApp om de relaties te onderhouden en informatie in te winnen."


Bergamot (Foto: Arpo Distribuzioni) 

Kansen voor kiwi
"Er is al jaren een ernstige citruscrisis in de vlakte van Gioia Tauro en veel telers hebben al vóór de pandemie gekozen voor investeringen in andere fruitsoorten, waaronder ook kiwi. Ook wij hopen in de toekomst daarop in te kunnen spelen met investeringen in een specifieke verwerkingslijn voor kiwi’s en koelcellen. Bovendien ligt ons pakstation zeer dicht bij de haven van Gioia Tauro, op nauwelijks 2 km afstand. Dat is zonder twijfel een groot voordeel."

Voor meer informatie:
Arpo Distribuzioni Srl
Kantoor: Via Nazionale Sud 432 - 89025 Rosarno (RC) - Italië
Pakstation: Via Provinciale Iudicello Snc - 89026 San Ferdinando (RC) - Italië
Tel: +39 (0)966711602
[email protected]
arpofruit.it