Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten iets minder pessimistisch

Nederlandse consumenten waren in november iets minder somber dan in oktober, toen hun vertrouwen een absoluut dieptepunt bereikte. In november kwam het vertrouwen uit op -57, tegen -59 in oktober. Consumenten waren wat minder pessimistisch over de economie en ook de koopbereidheid was iets minder negatief.

Met -57 lag het consumentenvertrouwen in november ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Consumenten iets minder pessimistisch over economisch klimaat
Consumenten waren in november iets minder pessimistisch over de economie dan in oktober. De deelindicator economisch klimaat ging van -75 naar -72. Consumenten waren vooral minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde nauwelijks.

Koopbereidheid wat minder negatief
De koopbereidheid kwam in november uit op -46, tegen -48 in oktober. In oktober bereikte de koopbereidheid het laagste niveau sinds het begin van de meting. Vooral het oordeel over de financiƫle situatie in de komende twaalf maanden was in november wat minder negatief. Het oordeel over de financiƫle situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde nauwelijks. Over het doen van grote aankopen waren consumenten vrijwel net zo negatief als in oktober.


Bron: CBS

Publicatiedatum: