Sea-Intelligence heeft nummer 135 van het Global Liner Performance (GLP)-rapport gepubliceerd, met cijfers over de betrouwbaarheid van de dienstregeling tot en met oktober 2022. Aangezien het rapport zelf vrij uitgebreid is en de betrouwbaarheid van de dienstregeling voor 34 verschillende handelsroutes en meer dan 60 vervoerders bestrijkt, worden in dit persbericht alleen de globale hoogtepunten uit het volledige rapport behandeld.
De wereldwijde betrouwbaarheid van de dienstregeling verbeterde in oktober 2022 met 6,6 procentpunten maand-op-maand en bereikte 52,0%. Ook de gemiddelde vertraging voor te laat aangekomen schepen is sinds het begin van het jaar voortdurend verbeterd. In oktober 2022 verbeterde de gemiddelde vertraging opnieuw en daalde met nog eens -0,31 dagen m-o-m tot 5,56 dagen. De gemiddelde vertraging ligt nu constant onder de 6 dagen en ligt dichter bij het niveau van 2020 dan bij dat van 2021.
Met een betrouwbaarheid van 56,4% was Maersk de meest betrouwbare vervoerder in oktober 2022, gevolgd door MSC met 52,7%. CMA CGM was de enige andere vervoerder boven de 50%. De overige maatschappijen zaten dicht bij elkaar met een betrouwbaarheid van 40%-50%. Wan Hai noteerde de laagste betrouwbaarheid van 41,6%. Alle 14 grootste maatschappijen noteerden een verbetering van de betrouwbaarheid op m-o-m- en
j-o-j-niveau. Al deze maatschappijen noteerden zelfs verbeteringen met dubbele cijfers op jaarbasis; negen van die maatschappijen noteerden verbeteringen van meer dan 20 procentpunten.
Bron: sea-intelligence.com