"Recentelijk heeft de EU een wetsvoorstel gedaan. Het plan is onderdeel van de ‘Green Deal’. Niet alleen zal er een boost komen in het terugdringen van afval, ook zal er een boost komen in de overstap naar milieuvriendelijkere verpakkingsmaterialen. Als alle doelen behaald worden zal dit ons per EU-inwoner 100 euro gaan besparen per jaar! Wordt het wetsvoorstel goedgekeurd dan zijn de veranderingen binnen drie jaar een feit. Drie jaar vliegen zo voorbij: dus zorg dat jouw bedrijf en partners ready zijn", aldus Nathalie van Rooij (Business Consultant bij Axians) in deze blog.
"Waarom worden de regels eigenlijk nog strenger? AGF en verpakkingsbedrijven doen achter de schermen toch al zoveel aan recycling en innovatie? Dat klopt. Maar de impact op het klimaat is helaas nog steeds te groot. Zeedieren stikken in ons zwerfafval. En niet te vergeten: het toenemende percentage microplastics in ons drinkwater vormt een steeds grotere bedreiging voor onze eigen gezondheid. Hoe meer plastic we in ons lichaam krijgen, hoe minder lang we van onze geliefde groentes en fruit kunnen genieten."
‘Zoek het zelf maar uit’
Deze keer zijn de nieuwe wetsvoorstellen grootst in het nieuws. Maar meestal moet je vooral zelf uitzoeken of er, en wat de nieuwe regels zijn. Want slechts één keer per jaar verschijnt de brief van de belastingdienst op je bureau. Kom je er dan pas achter dat er dingen veranderd zijn? Dan zal je, je waarschijnlijk aardig irriteren. Want eigenlijk ben je dan al te laat. Het gaat veel tijd kosten om achteraf al die berekeningen nog te doen zodat je de aangifte met correcte gegevens kan invullen. Eigenlijk moet je daarom vanaf het moment dat de regels veranderen ze al toepassen. Oftewel: alles volgens die nieuwe regels administreren in de juiste tool!
"Je bent als bedrijf verplicht om aan de regels te voldoen, maar tegelijkertijd is er weinig communicatie. Dat kan wrang voelen… Was er maar iemand die op je deur klopte en zei: ‘Hey, de regelgeving is veranderd’. Jij wilt je immers richten op je corebusiness. En was het maar zo simpel dat je tegen die blauwe brief kon zeggen: ‘’Oh joh, lieve belastingdienst, ik rol wel even een periodiek rapport voor je uit. Want mijn ERP software heeft het allemaal voor me bijgehouden. Binnen vijf minuten heb jij wat je je van me nodig hebt belastingdienst. Tot volgend jaar.’’
Drie jaar vliegen zo voorbij
Is nu niet het uitstekende moment om te anticiperen? De EU, de nieuwssites, AGF.nl, ze hebben je deze december een cadeau gegeven door je uitgebreid en op tijd op de hoogte te stellen van het wetsvoorstel. Dit geeft jou AGF-bedrijf de kans om zich voor te bereiden.
Omdat we als Axians dagelijks bij verscheidene AGF-bedrijven over de vloer komen met onze ERP software ‘I-Fresh’, weten we wat er speelt. Onze klanten kunnen ons om advies vragen. Bijvoorbeeld: 'Zijn er bepaalde veranderingen waar ik rekening mee moet houden?' Natuurlijk weten wij ook niet alles, maar we helpen je graag een heel eind op weg.
Hieronder bereiden we je in drie stappen voor op 2026. Zoals altijd hebben we aan het einde van dit artikel ook weer een bonus voor je. Deze maand geven we je een gouden tip die je winst en imago kan verbeteren! Dus lees vooral verder.
De drie stappen:
- Wil je alle concrete doelen uit het wetsvoorstel op een rijtje hebben? In begrijpelijke taal, en zonder alle punten die op de AGF geen betrekking hebben? Lees dan dit artikel
- Overweeg over te stappen naar één van deze innovatieve trends in verpakkingen
- Maak het jezelf makkelijker: Neem een ERP-pakket, zoals onze ERP software ‘I-Fresh’.
Wat kan I-Fresh jou opleveren?
1. Van klantvraag naar oplossing: Een tool voor je verpakkingsbelastingaangifte
Een van onze klanten had de wens om hun verpakkingsbelastingen te reduceren. Daarnaast wilden ze inzage krijgen in hun werkelijke hoeveelheden ‘verkocht’ afval. Want je snijdt jezelf in de vingers, als je op basis van de verpakkingen die je hebt ingekocht een rapport uitdraait voor de belastingdienst. Onderweg (op transport) en tijdens andere processen heb je nou eenmaal afval. Kortom: Niet alle verpakkingen die je inkoopt breng je op de markt. Kortom: niet alles beland thuis bij de consument in de prullenbak.
Deze klant wilde dus op basis van de verkopen gegevens uitdraaien. Maar er was alleen een probleem… Omdat je niet de verpakkingsmaterialen verkoopt maar in plaats daarvan je groente, fruit of aardappelen, kun je deze data in de gangbare ERP systemen niet achterhalen. Dankzij nauwe communicatie tussen onze consultants en de desbetreffende klant, hebben we ons ERP systeem op de klantwensen aan kunnen passen. Met I-Fresh is het daarom nu WEL mogelijk om op basis van verkopen gegevens uit te draaien!
Alhoewel het percentage dat je betaalt aan verpakkingsbelasting van je totale marge maar klein is, is het interessant om dit toch inzichtelijk te krijgen. Want: Als je dat weet wat het exacte percentage is, dan kun je daar rekening mee houden. Door dit bijvoorbeeld door te berekenen naar je klanten. Ieder procent dat van je marge afgaat is immers zonde.
2. I-Fresh biedt ruimte voor customization
Deze functionaliteit van I-Fresh is vrij flexibel opgezet. Zodra er een wetswijziging komt is het mogelijk om bepaalde zaken zelf aan te passen in de software. Dit kan gedaan worden door je eigen finance afdeling. Stel: je wisselt van een leverancier van verpakkingsmateriaal, of plastic weegt ineens minder, of de regelgeving wil kartonnen verpakkingen in plaats van plastic, dan kun je zelf snel en eenvoudig de module daarop inrichten.
3. Service met een ‘Human Touch’
Behalve een effectieve tool voor je verpakkingsbelastingaangifte, biedt Axians jou AGF-bedrijf daarnaast altijd een empathische service. Service met een ‘Human Touch’. Onze consultants kunnen op een persoonlijk niveau voor je klaar staan omdat ze de vrijheid krijgen om met hun kennis en ervaring eigen initiatieven te doen. Omdat we dagelijks over de vloer komen bij verscheidene AGF-bedrijven hoef je er met I-Fresh van Axians niet langer meer alleen voor te staan!
De bonus
Het zijn vooral de biologische producten die in plastic verpakt zitten. Het is noodzakelijk voor de houdbaarheid, maar de consument ziet iets ‘wat niet van deze tijd is’. Terwijl veel van die verpakkingen nu juist gemaakt zijn van afbreekbaar materiaal. Je bedrijf is het zich er misschien niet van bewust, maar daar ligt een kans. Want die informatie kan relevant zijn voor de consument. Het kan de klant overtuigen om jouw product te kopen. Daarom: Tip! Benoem dat de verpakking afbreekbaar is!
Voor meer informatie:
Axians
+31 (0)6 55 15 06 15
[email protected]
www.i-fresh.nl