Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ICS2 vanaf 1 maart ook verplicht voor luchtvracht

Vanaf 1 maart 2023 geldt het Import Control System 2 (ICS2) ook voor luchtvracht. Met ICS2 verzamelen de douaneautoriteiten van de Europese Unie (EU) gegevens van binnenkomende goederen, voorafgaand aan de aankomst daarvan in de EU. Het doel hiervan is een beter inzicht te krijgen in zendingen met een verhoogd risico (zoals gevaarlijke stoffen of dualusegoederen) om op tijd in te kunnen grijpen.

Het nieuwe Import Control System 2 wordt gefaseerd ingevoerd. Sinds maart 2021 worden poststukken en expreszendingen al in ICS2 aangegeven. Vanaf 1 maart 2023 volgt luchtvracht en op 1 maart 2024 zijn zee-, weg- en spoorvervoer aan de beurt. De douaneautoriteiten streven met de invoering van ICS2 naar het eerder verkrijgen van meer en betere gegevens, net als straks bij het Douaneaangiften Management Systeem (DMS).

Goederenomschrijving wijzigt
Een belangrijke wijziging ten opzichte van de huidige situatie is een gedetailleerdere goederenomschrijving. Zaken als ‘parts’, ‘service items’ of ‘batteries’ worden in ICS2 niet meer geaccepteerd omdat deze omschrijvingen te algemeen van aard zijn. Om richting te kunnen geven aan de nieuwe eis, heeft de Europese Commissie een document opgesteld. Hierin staan welke omschrijvingen wel en niet worden toegelaten in de aangifte.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: