Tholen - Wie gelooft dat de supermarkten de concurrentiestrijd met de ‘ouderwetse’ groenteman gewonnen hebben, moet snel eens langs gaan bij Vershal Boontjes. “Het blijft echt enorm plussen op deze paar vierkante meter”, vertelt Enzo Cassaro van Vershal Boontjes. Het succes van zijn winkel zit hem de goedkope uitstraling in combinatie met waanzinnig mooie producten, plus een flinke dosis social media.
De kneepjes van het succes doet Enzo Cassaro uit de doeken in zijn boek: Boontjes, Het verhaal achter Enzo Cassaro, zoon van een Siciliaanse pizzabakker, die een oer-Hollandse groentewinkel uitbouwde tot een miljoenenzaak, dat rond 31 maart beschikbaar komt.
Enzo Cassaro
Geheel tegen de trend in ging Enzo Cassaro drie jaar geleden van start met Vershal Boontjes. De omzet is elk jaar meer dan verdubbeld, van 1,4 miljoen via 2,3 miljoen naar 3,5 miljoen. Ook afgelopen maand januari stegen de verkopen, ze liggen 20 procent hoger dan januari 2022. Mensen zijn nieuwsgierig naar zijn verhaal, wat hem tot zo’n succesvolle ondernemer maakt. “Daarom ben ik een boek gaan schrijven. Op 31 maart komt het uit. Daarmee wil ik proberen de ondernemers de tools en succesfactoren mee te geven en hen te enthousiasmeren om in dit vak te stappen. Het imago van de branche kan wel een positieve boost gebruiken.”
Om zich van de supermarkt te onderscheiden hebben veel ondernemers in AGF ervoor gekozen om producten te gaan bewerken. “De evolutie in de winkel is gegaan van de verkoop van andijvie, naar de voorgesneden andijvie naar de verse andijviestamppot. Daarbij heeft de winkel een steeds luxere uitstraling gekregen. Daardoor kreeg de klant een signaal: hier is het duur. Maar een komkommer blijft een komkommer, daar kun je niet veel aan toevoegen als dure groentewinkel”, aldus Enzo.
In Vershal Boontjes draait alles om product en onberispelijke kwaliteit. Enzo: “Ik heb geen dure machines en kookgereedschappen nodig. Dat besteed ik allemaal uit en kom ik ook niet in de problemen als de energie- en personeelskosten stijgen. Met kwaliteitsproduct kun je je prima onderscheiden van de supermarkt. Je moet wel slim zijn als ondernemer en je krachten benutten. Een muis is snel en wendbaar, een olifant is log. De supermarkt heeft centraal vastgestelde prijzen. Op zondag wordt dan een foldertje met aanbiedingen in de bus gegooid. Die komt ook bij mij in de bus, dus dan weet ik meteen welke prijs ik voor die producten moet vragen om goedkoper te zijn.”
Een niet te vergeten succesfactor zijn social media. “Social media zijn heel krachtig. Wanneer je dat op de juiste manier inzet, kan iedere groenteman daarmee scoren. Ieder heeft een mooi eigen ambacht, mooie producten een mooi verhaal. Je kunt jezelf op en leuke originele manier laten zien en er veel aandacht aan blijven besteden. Ik weet zeker dat als ik een week niets post dat mijn omzet dan naar beneden zou gaan”, besluit Enzo.
Voor meer informatie:
Enzo Cassaro
Vershal Boontjes
Tunnelweg 52
Wijchen
+31 (0)6 21 34 51 81
@Vershal Boontjes