Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veredelaar viert 20 jaar Cotton Candy druiven

International Fruit Genetics (IFG), een veredelaar van druiven, viert de 20e verjaardag van de veredeling van Cotton Candy™.

Cotton Candy werd op natuurlijke wijze in 2003 ontwikkeld door geneticus, tuinder en mede-oprichter van IFG David Cain, maar het duurde nog 10 jaar voordat de druif in de winkels verscheen. Sindsdien is de populariteit enorm gestegen en wordt de druif ondertussen geteeld in 13 landen, goed voor 31.000 ton. Cotton Candy wordt in vele landen verkocht.

"De consument van vandaag wil nieuwe en unieke smaken die een onvergetelijke eetervaring bieden. Cotton Candy was een van de eerste producten in het schap die dit soort ervaring opleverde en Sprouts was trots om deel te nemen aan de lancering ervan", zegt Matthew DeCeault, innovatiemanager AGF bij Sprouts.

Cotton Candy kwam er een paar jaar nadat Cain IFG oprichtte met als doel heerlijke druiven te ontwikkelen. Toen onderzoekers van het fruitveredelingsprogramma van de Universiteit van Arkansas een paarse Concord druif toonden die een bepaalde smaak had, besloot Cain krachten te bundelen met John Clark, de directeur van het programma, en in 2003 tekende IFG een overeenkomst.

Cain ging vervolgens aan de slag om hun druiven te kruisbestuiven met een dozijn Californische rassen op zijn testvelden in Delano, Californië. Een paar jaar later, toen de zaailingen ranken met druiven waren geworden, kreeg een groep schoolkinderen tijdens een rondleiding door de IFG-faciliteiten de kans om de druiven te proeven. Onmiddellijk zeiden de leerlingen dat de druiven naar suikerspin (cotton candy in het Engels) smaakten.

Cotton Candy werd op natuurlijke wijze in 2003 ontwikkeld, maar het duurde nog 10 jaar voordat de druif in de winkels verscheen.

"David wilde de natuurlijke smaken van druiven terugbrengen, die door tientallen jaren van veredeling waren weggenomen om de uitdagingen van verzending en opslag het hoofd te kunnen bieden", aldus Andy Higgins, CEO van IFG. "Zijn doel was om consumenten een nieuwe manier te bieden om van druiven te genieten. Dat kan met rassen met een uitzonderlijk smaak, zoals men ziet bij ander fruit zoals appelen. We willen dat de consument de best mogelijke smaakervaring heeft, dus wanneer we onze druiven op natuurlijke wijze veredelen, is de verwachting van de consument ons uitgangspunt. We werken dus eigenlijk achterwaarts."

"Het is niet zomaar een ras, het is een fenomeen", zegt James Cackett, technisch manager Citrus, Druif, Meloen en Ananas bij Tesco. "Cotton Candy is een druif waar de consument nooit genoeg van krijgt. Ik heb het ras de wereld zien veroveren. De reactie van de consument op deze druif is geweldig. Het heeft druiven weer tot een favoriete fruitsoort gemaakt."

Voor meer informatie:
Michele Nachum
IFG
Tel: +1 425 698 7477 (VS)
michelen@bastionagency.com  
www.ifg.world

Publicatiedatum: