Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japanse Berry Pop aardbeien nu wereldwijd beschikbaar

De Miyoshi Group uit Japan heeft onlangs twee nieuwe Japanse aardbeienrassen F1-aardbeien uitgebracht. Nu kunnen Japanse aardbeienzaden naar de wereldmarkt worden geëxporteerd.

Yuki Otsuka werkt op de verkoopafdeling van de Miyoshi Groep. Het bedrijf was onlangs aanwezig op de Fruit Logistica om een Europees publiek kennis te laten maken met zijn zoete aardbeien.

Rechts directeur Seiichi van de Japanse Miyoshi Groep

Yuki introduceert het nieuwe ras dat beschikbaar is voor export: "Japanse aardbeien staan bekend om hun diepe smaakpallet, hoge brix-waarden en sterke aroma's. De rassen waarmee wij werken zijn vroege rassen die vanaf juni rijp kunnen zijn. Over het geheel genomen is hun teeltcyclus kort en kunnen ze eerder worden geoogst dan gewone aardbeirassen. Ons fruit is in Berlijn zeer goed ontvangen door de bezoekers die wij eerder deze maand op onze stand hebben ontvangen."

De Berry Pop Haruri variëteit, onderdeel van de Berry Pop familie


De Berry Pop Haruri aardbei, onderdeel van de Berry Pop familie

"Oorspronkelijk mochten Japanse aardbeiplanten niet worden geëxporteerd, maar nu kunnen onze zaden rechtstreeks naar de wereldmarkten worden geëxporteerd. Ons product is ontworpen om het werk van de teler en de verkopende partij te vergemakkelijken. Het vermindert ook de milieubelasting die gepaard gaat met de aardbeienteelt," vervolgt Yuki.

De aardbeiplanten kunnen rechtstreeks uit de Miyoshi F1 zaden worden geteeld. Het is dus niet nodig om de moederplant te kweken en te vermeerderen. Dit bespaart niet alleen tijd in de kas; het verkort ook het teeltproces met wel drie maanden.

Rechts: Berry Pop aardbeizaden

"Een typisch teeltschema voor Japanse aardbeien begint met het zaaien van celplaten in mei, gevolgd door de bloei-inductie in september. De oogstperiode ligt tussen november en mei van het volgende jaar. Dit proces bespaart op de opslag van de planten, de vermeerdering en het opkweken van de zaailingen, wat het hele proces aanzienlijk verkort," legt Yuki uit. Dit proces bespaart ook op arbeidskosten en teeltruimte en is minder belastend voor het milieu.

Zaden kunnen onder de juiste omstandigheden jarenlang worden bewaard. Deze reeks maakt het schema voor de teelt korter en eenvoudiger. Het is ook handiger voor de teler wanneer er nieuwe bestellingen komen, omdat er alleen gezaaid hoeft te worden op de datum die teruggaat tot de leveringsdatum, wat het voor de teler flexibeler maakt.

"We zijn zo enthousiast dat Japanse aardbeien een van de opties zullen worden voor consumenten in Europa en in andere delen van de wereld. We hebben berekend dat, omdat het teeltproces wordt verkort, er minder conventionele sprays hoeven te worden gebruikt, er minder verwarmingskosten zijn en minder meststoffen worden gebruikt. In totaal bespaart dit meer dan 40% van de totale CO2-uitstoot en wordt het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, kunstmest en andere conventionele middelen met bijna 80% verminderd," zegt Yuki: "Dit alles wanneer we het proces vergelijken met de teelt na het afsnijden van de moederplant. In Japan zien we de vraag naar duurzame teelt toenemen en belangrijker worden."


Berry Pop jonge aardbeienplant

Berry Pop zaailing tray met jonge planten 

Introductie Berry Pop-ras
Op de Fruit Logistica presenteerde Miyoshi Group zijn F1 Seed Strawberry Project, Berry Pop. De ontwerp- en marketingcampagne is gesitueerd rond een dame in een Japanse kimono, getekend in een cartoon in Japanse stijl met heldere en knallende kleuren.

"We willen met de campagne herkenbaar maken dat het fruit uit Japan komt. We zijn van plan dit logo te gebruiken om de klant deze aardbeienvariëteit op de markt te laten herkennen. We hebben twee rassen van deze eerste generatie geïntroduceerd: de Berry Pop Sakura, die rijk is aan zoetheid en een beetje aan de zure kant, en de Berry Pop Haruhi, die een evenwichtige combinatie van zoetheid en zuurheid heeft. De veredeling wordt voortdurend verbeterd en er zullen steeds nieuwe variëteiten worden geïntroduceerd."

De Berry Pop Sakura-aardbei maakt deel uit van de Berry Pop-rassenfamilie

Voor meer informatie:
Yuki Otsuka, Sales Department
Miyoshi Group
[email protected] 
miyoshi-strawberry.jp  

Publicatiedatum: