Het winterseizoen loopt ten einde en de eerste voorjaarsgroenten worden geleidelijk aan op de markt gebracht. "We sluiten het winterseizoen voor verschillende groenten redelijk vroeg af. Eind maart zijn de wortelen en andere winterproducten op. De 2022-2023-oogst was veel kleiner dan die van het vorige seizoen", vertelt commercieel directeur bij Kultive Alexandre Picault.
Het grootste deel van het assortiment is al op de markt
Volgens verschillende professionals uit de AGF-sector betekent dit vroege einde van het winterseizoen dat er nu al ruimte op de markt is voor lente- en zomergroenten. "Alle voorjaarsproducten worden achter elkaar op de markt gebracht. Al in een paar weken konden we het grootste deel van het assortiment aanbieden. We zijn een maand geleden begonnen met het aanbieden van komkommers en we zijn nu bezig met het aanbieden van aubergines en de eerste paprika's. Verder worden de cherrytomaten nog deze week op de markt gebracht en de asperges volgende week. Onze asperges komen uit Zuid-Frankrijk en we verwachten in totaal ongeveer 250 ton te oogsten. Driekwart van de aspergeoogst zal bestaan uit groene asperges. Daarnaast hebben we 50 ton witte asperges met paarse punten, speciale asperges uit het zuiden van Frankrijk die heel populair zijn bij restauranthouders. Verder bieden we sinds 2 à 3 weken onze eerste champignons aan, die door onze klanten goed zijn ontvangen."
De partijen zullen snel groter worden
Onze producten zijn aangekomen met een vertraging van ongeveer tien dagen, afhankelijk van het gewas, maar dankzij de gunstige weersomstandigheden zullen de partijen snel groter worden. "Doordat het de komende dagen langer licht zal zijn, zal de grootte van de partijen snel toenemen. Vanaf dat moment zullen de partijen weer de grootte krijgen die voor deze tijd van het jaar gebruikelijk is. Ook zullen we een grote hoeveelheid goede kasproducten kunnen aanbieden die op een gezonde manier zijn geteeld, geheel in overeenstemming met onze activiteiten en inzet in het kader van het Demain La Terre-keurmerk."
Prijzen terug naar een voor consumenten toegankelijk niveau
De geleidelijke toename van de grootte van de partijen zal gepaard gaan met een daling van de prijzen, die tot nu toe bijzonder hoog waren. "Het gebrek aan importproducten, vooral uit Spanje, heeft op de markt geleid tot producten met zeer hoge prijzen. Met de komst van de producten uit Frankrijk zelf is het aanbod geleidelijk aan toegenomen. Hierdoor komen de prijzen eindelijk weer op een niveau dat voor consumenten psychologisch aanvaardbaar en dus toegankelijk is."
We zijn het komkommerseizoen bijvoorbeeld begonnen met prijzen die eerst nog hoger waren dan die van vorig jaar, maar zich nu weer op een normaal niveau bevinden. We hebben onze prijzen opnieuw afgestemd op de situatie op de markt. Ons doel is onze Franse groenten voor iedereen toegankelijk te maken. De supermarkten moeten echter hetzelfde doen om deze producten voor consumenten toegankelijk te maken. Momenteel is de kloof tussen de telersprijzen en de supermarktprijzen namelijk nog te groot. We hopen dat daar snel verandering in komt, zodat we met het seizoen kunnen starten en tegelijkertijd consumenten zo snel mogelijk van seizoensgroenten kunnen genieten."
Voor meer informatie:
Alexandre Picault
Kultive S.A.S.
190 allée du bois vert
45640 Sandillon, Frankrijk
Tel.: +33 (0)2 38 49 33 49
[email protected]
www.kultive.fr