Top 10 van supermarktketens in Oostenrijk Hier volgt een overzicht van de tien grootste supermarktketens in Oostenrijk, op basis van hun recentste omzet over het hele jaar. Alle gegevens zijn afkomstig van Retail-Index (www.retail-index.com). 1. Rewe omzet: € 9,21 mld (2021); 2. Spar omzet: € 8,56 mld (2021); 3. Hofer (Aldi) omzet: € 4,6 mld (2020); 4. Lidl omzet: € 1,47 mld (2020); 5. Metro C&C omzet: € 734 mld (2021); 6. Mpreis omzet: € 813 mld (2021); 7. Handelshaus Wedl omzet: € 537mln (2020); 8. Unimarkt omzet: € 440 mln (2020); 9. Eurogast omzet: € 375 mln (2020); 10. Kastner omzet: € 249 mln (2019).
Bron: esmmagazine.com
Europa's unieke proeven met voedingssociale zekerheid Terwijl de voedselprijzen wereldwijd stijgen en de toegang tot gezonde voeding afneemt, wordt in Frankrijk en België geëxperimenteerd met een unieke "sociale zekerheid" voor voeding. Op een frisse winterochtend in Schaarbeek, een levendige wijk in het noordoosten van Brussel, loopt Marie-Christine Hache door de gangpaden van Bees Coop supermarkt en vult haar karretje met biologische groenten, fruit, noten, rijst, peulvruchten en pasta. Voor Hache is de last van het boodschappen doen te midden van recordhoge prijzen verlicht door haar deelname aan een van de twee nieuwe initiatieven waarbij "sociale zekerheid voor voedsel" wordt getest.
Bron: bbc.com
Duitsland: Lidl en Bioland breiden vijfjarig partnerschap uit Lidl en Bioland, een van de grootste verenigingen voor bio-voeding in Duitsland, hebben de uitbreiding aangekondigd van hun partnerschap dat in 2018 van start ging. In de eerste drie jaar kon Lidl het assortiment Bioland-producten meer dan verdubbelen.
Bron: esmmagazine.com
Just Eat is van plan 1.700 koeriers in het VK te ontslaan Just Eat is van plan 1.700 koeriers in het Verenigd Koninkrijk te ontslaan nu het afhaalbedrijf terugkeert naar een gig-economiemodel en het gegarandeerde minimumloon, ziektegeld en vakantiegeld schrapt. Daarnaast worden de contracten van 170 medewerkers van het hoofdkantoor beëindigd in een poging de kosten te drukken in een zeer concurrerende markt.
Bron: theguardian.com
Nederlandse e-commerce in 2022 goed voor € 33,3 mld Vorig jaar gaven Nederlandse consumenten
€ 33,3 mld online uit. Dit is een groei van 9% ten opzichte van 2021. Het aantal aankopen daalde juist met 5%, maar het gemiddelde bedrag per aankoop steeg met 15%. Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor van de Nederlandse ecommerce vereniging Thuiswinkel.org.
Bron: ecommercenews.eu
Italiaanse retail ziet omzet stijgen, marges dalen in 2022 De retail heeft in 2022 in Italië een omzetgroei van 6,7% geboekt, maar de EBIT-marge is gedaald van 2,4% in het voorgaande jaar naar 1,4%, zo blijkt uit nieuwe gegevens. De cijfers komen uit het jaarlijkse Observatory on the Italian Retail van Mediobanca, dat gegevens verzamelde van 130 bedrijven, goed voor 97,6% van de markt.
Bron: esmmagazine.com