Tholen – Geen 2e of 3e winkel, geen franchise maar een boek is het antwoord van Enzo Cassaro op de wens van veel omrij-klanten die ook een Vershal Boontjes in de buurt willen. Afgelopen vrijdag presenteerde Enzo het boek in een besloten en feestelijke bijeenkomst. Vanaf vandaag is het boek getiteld Boontjes, Het verhaal achter Enzo Cassaro, zoon van een Siciliaanse pizzabakker, die een oer-Hollandse groentewinkel uitbouwde tot een miljoenenzaak, te koop bij Vershal Boontjes, via Postuma AGF en binnenkort ook op bol.com. Enzo hoopt vooral nieuwe jeugd te enthousiasmeren om groenteboer te worden.
Enzo Cassaro bij de presentatie van zijn boek 'Boontjes, Het verhaal achter Enzo Cassaro, zoon van een Siciliaanse pizzabakker', die een oer-Hollandse groentewinkel uitbouwde tot een miljoenenzaak
Groenteboer is het vak van der toekomst, stelt Enzo. Niet alleen omdat klanten daar behoefte aan hebben, maar ook omdat er grote schaarste ontstaat aan mensen met kennis over groenten en fruit. De voorspelling is dat door de opkomst van kunstmatige intelligentie 80 procent van de huidige banen gaan verdwijnen, maar ambachtslieden blijven altijd nodig. “Groenteboer is een mooi dynamisch vak waar een goede boterham in te verdienen valt”, zei hij tijdens de presentatie.
Belangrijke boodschap van Enzo was om vooral te kijken naar wat klanten graag willen: kwaliteit voor een lage prijs. Dus ja, maakt je winkel niet te mooi en gebruik die schreeuwerige foeilelijke gele prijskaarten, ook al vind je dat zelf afschuwelijk. De optimaal gepresenteerde kwaliteitsproducten doen de rest.
Jos Burgers is een belangrijke inspirator van Enzo
Een tweede belangrijke pijler onder het succes is personeel. Enzo had zijn inspirator op dit gebied Jos Burgers uitgenodigd om zijn ‘Wet van Snuf’ oftewel het principe van wederkerigheid uit te leggen: Wat je geeft, krijg je terug. Aan de hand van grappige voorbeelden maakte Jos duidelijk dat je daardoor je omgeving op een positieve manier kunt beïnvloeden. Praktisch gezien kun je daarbij de ABC-methode toepassen. Enzo’s medewerkers wisten perfect hoe deze methode in zijn werk ging: Klanten Aandacht geven, Begrip tonen en Complimenten maken.
Een feestelijke bijeenkomst in Wijchen met veel vrienden en familie
Derde pijler onder het van Vershal Boontjes zijn social media. Enzo maakt wekelijks een vlog voor zijn ruim 7.200 volgers/klanten. Het praten in de camera is een enorme overwinning geweest, bekende Enzo. Hij was altijd een bangig en verlegen jongetje, maar dwong zichzelf het te gaan doen. Inmiddels draait hij er zijn hand er niet meer voor om. “Overwin je eigen angsten, zet de klant centraal en blijf leergierig en opletten”, zei Enzo.
Boontjes is zowel een levensverhaal als hulpgids voor AGF-detailhandel
Enzo deelt in Boontjes ook persoonlijke ervaringen en levenslessen. Vershal Boontjes is mede ontstaan uit de wens om als alleenstaande vader met vier jonge kinderen, het drukke gezinsleven te combineren met werk. “Het leven zelf heb je niet in de hand. De manier waarop je ernaar kijkt wel”, geeft Enzo nog als belangrijke boodschap mee op de achterflap van het boek.
Frans Bolder, Jelle van Putten en Toon de Vos van leverancier Postuma AGF kwamen Enzo feliciteren met zijn boek
'Boontjes, het verhaal achter Enzo Cassaro. Hoe een zoon van een Siciliaanse pizzabakker een oer-Hollandse groentewinkel uitbouwde tot grandioze succesformule' is voor €17,50 te koop bij Vershal Boontjes en in zijn tweede winkel Plantjes. Het boek is tevens voor 20 euro te bestellen bij Vershal Boontjes’ leverancier Postuma AGF. In de loop van deze week komt het boek voor 22,50 euro online te koop via bol.com.
Klik hier voor een fotoalbum gemaakt door Wijchensnieuws.nl.