Tholen - De Paasverkoop zit er bij de Amsterdamse AGF-groothandel G. Schönhage & Zn. goed in. "Maar wat nog belangrijker is dan Pasen, is dat het zonnetje weer schijnt. De mensen waren de kou en regen zat. Je merkt dat ze er nu weer zin in krijgen", aldus Jos Schönhage.
"En waar de kerstverkoop al jaren niet meer zo groot is als voorheen, blijft de paasverkoop volgens de groothandelaar goed op peil. "Vroeger weet ik nog wel dat dagen als Hemelvaart en Pinksteren je topdagen waren, maar dat is wel minder geworden. Mensen nemen dan vaak het weekend vrij en zijn niet meer thuis aan het koken. Dat is met Pasen nog gebruikelijker."
Een typische Paastopper vormen volgens Jos de laatste jaren de asperges. "Die vraag begint de laatste jaren steeds vroeger. Gelukkig valt het aanbod asperges me alleszins mee. We hebben nog geen tekorten gehad. Ook een heerlijke voorjaarsaardbei als de Lambada verkoopt deze week erg goed. Ook mooie Peruaanse mango's verkopen goed. Zo blijft de week voor Pasen toch altijd een leuk verkoopweekend.
Gelukkig zijn er weer veel Hollandse producten opgestart, zoals de paprika's en een Hollands kasbloemkooltje, want de eerste drie maanden van het jaar was het lastig zat om aan de Spaanse handel te komen. Het was gewoon moeilijker om in te kopen dan te verkopen, zo extreem als dit jaar had ik dat nog niet meegemaakt."
De klantenkring van G. Schönhage & Zn bestaat voor het overgrote deel uit de betere speciaalzaken. "Een segment klanten waarbij smaak en kwaliteit nog erg belangrijk is. Tijdens de coronatijd is de omzet van de speciaalzaken geëxplodeerd. Dat hadden we echt nooit met z'n allen meegemaakt, maar toen ging iedereen thuis koken en werden de speciaalzaken weer herontdekt. Nu is alles wel weer redelijk genormaliseerd. Wel zie je dat het voor winkels een uitdagende tijd is met de huidige energiekosten en ook om voldoende personeel te vinden", besluit Jos.
de Groot fresh group
"Pasen valt dit jaar vroeg en de weerverwachting voor het weekend is goed. Helaas was het weer de afgelopen maand donker en koud waardoor het aanbod van de paasverkooptoppers asperges en aardbeien nog beperkt is en de prijzen voor die producten op een hoog niveau liggen", aldus John van der Zouwen van de Bredase vestiging van de Groot fresh group.
Aardbeien en paprika's onder Don Mario-label
"Gelukkig zijn er ook nog andere producten en we zien een mooie verkoop over de gehele breedte van ons productportfolio. We schakelen op het moment steeds meer over van Spaans naar Belgisch/Hollands product waardoor de consument kan blijven genieten van onze smaakproducten die we in het zomerseizoen verpakken onder het Don Mario Eat Now label wat synoniem staat voor smaak en kwaliteit", besluit John.
Veiling Zaltbommel
Directeur Gerard van den Anker van Veiling Zalbommel had vanmorgen net de veiling achter de rug en spreekt van een mooie paasveiling. "Vooral de grote vraag naar aardbeien was top. We hadden een mooi en passend aanbod voor de klok staan en je zag de prijzen oplopen tot 5,19 euro voor een pond. Zo blijkt maar weer eens het rendement van een veilingklok in een vragende markt. En het is bovenal mooi dat onze telers met deze prijzen beloond worden voor het harde werken, wat ook nodig is met de gestegen kosten."
"Natuurlijk helpt ook het zonnige weer bij de verkoop. Ook de vraag naar het andere zachtfruit zoals rode bessen en frambozen was goed en er was ontzettend veel vraag naar asperges", constateert Gerard. "Verder loopt de perenmarkt natuurlijk al even super, maar zien we nu ook de vraag naar appelen aantrekken. Al met al hadden we een mooie Paasveiling die perspectief biedt."
Voor meer informatie:
John van der Zouwen
de Groot fresh group
+31 76 5307006
[email protected]
www.degrootfreshgroup.com
Jos Schonhage
G. Schönhage & Zn.
Jan van Galenstraat 14 (Food Center)
1051 KM Amsterdam
Tel.: (020) 682 26 74
[email protected]
Gerard van den Anker
Veiling Zaltbommel
Stationsweg 28
5301 KH Zaltbommel
Tel: 0418-579911
[email protected]