Naast de blokpaprika wordt ook de zoete puntpaprika vaker gekocht door consumenten in binnen- en buitenland. "Cijfers van Nielsen IQ tonen aan dat er momenteel in de Nederlandse supermarkten een toename zichtbaar is van 50% in het aantal verkochte kilo's zoete puntpaprika's ten opzichte van 2019," vertelt Mark van den Barg, Trade Marketeer bij Growers United. "Maar ondanks die stijgende percentage blijven we ambitieus en willen we de zoete puntpaprika nog beter profileren."
Nationaal en internationaal groeikansen voor de zoete puntpaprika
Zowel in Nederland als in Duitsland is de zoete puntpaprika bezig aan een opmars. "Waar onderzoeksbureau NielsenIQ aantoont dat in Nederland in de laatste drie jaar een stijging van 50% in het aantal verkochte kilo’s te zien was, toont onderzoek van marketings-onderzoeksinstituut GfK aan dat er in Duitse supermarkten een stijging van bijna 40% zichtbaar is,’ aldus Mark. ‘Goed nieuws, maar het kan altijd beter."
"Het percentage huishoudens dat de zoete puntpaprika’s gebruikt is in beide landen nog maar 40%. Ter vergelijking; bij de blokpaprika is dit percentage meer dan 80% en bij de tomaat zelfs meer dan 90%. Deze cijfers laten zien dat er voor de zoete puntpaprika nog veel groeikansen liggen."
Zoete puntpaprika is nu vaak een impulsaankoop
Op welke punten kunnen retailers de verkoop van zoete puntpaprika’s stimuleren? "Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst kijken naar het huidige consumentengedrag. Cijfers laten zien dat consumenten in Nederland (40%) en Duitsland (30%) simpelweg nog niet aan dit product denken bij hun het doen van aankopen. Wanneer de zoete puntpaprika wordt gekocht is het vaak een impulsaankoop."
"40% van de Nederlandse consumenten geeft aan hun aankoop pas in de winkel te besluiten terwijl de blokpaprika bij 80% van hen al van tevoren op het boodschappenlijstje staat. In Duitsland besluit meer dan 50% van de consumenten in de winkel tot aankoop van de puntpaprika over te gaan tegen 75% die van tevoren heeft besloten voor de blokpaprika te kiezen."
Winst behalen door zoete puntpaprika te positioneren
Waar valt er winst te behalen? "Door de zoete puntpaprika in het AGF-schap bijvoorbeeld beter te positioneren ten opzichte van de bekende blokpaprika," vertelt Mark. "Op basis van smaak, kwaliteit en groeikansen, verdient dit product een onderscheidende plek in het schap. Ter vergelijking; bij tomaten is de beste plek in het schap gereserveerd voor tomaten met de beste smaak en kwaliteit."
"Deze liggen op ooghoogte, net boven de gewone tomaten. Zo is voor shoppers direct duidelijk waar zij producten van hoge kwaliteit kunnen vinden. Ook qua toegevoegde waarde is het slim om zoete puntpaprika’s in het schap boven de bekende blokpaprika’s te presenteren. Daarnaast werken promoties op de winkelvloer bovengemiddeld goed voor dit impuls-gevoelige product."
Zoete puntpaprika verdient een rol in marketing
"Niet alleen in het schap, maar ook via andere kanalen is juiste positionering belangrijk," legt Mark uit. "Denk aan marketing via magazines en sociale media maar ook door de puntpaprika een prominente(re) rol te geven in aantrekkelijke recepten. Want de zoete puntpaprika is – de naam zegt het al – veel zoeter dan de blokpaprika. Daarom passen ze niet alleen in uiteenlopende gerechten maar zijn ze ook perfect om rauw te worden gegeten als gezonde snack."
Want gezond zijn ze zeker: een zoete puntpaprika bevat evenveel vitamine C als vier sinaasappels samen. Growers United garandeert een goede kwaliteit maar ook een goede versheid en houdbaarheid van de zoete puntpaprika’s. Daarbij worden ze geproduceerd door de telers, wat de impact op het milieu verkleint terwijl het welzijn van medewerkers en consumenten juist toeneemt.
Voor meer informatie:
Growers United
Honderdland 899
2676 LV Maasdijk
Tel: +31 174 238 000
[email protected]
www.growersunited.nl