Ondanks de huidige inflatie en dalende consumptie van groenten en fruit blijkt het ingevroren product redelijk goed stand te houden. De meest recente consumptiegegevens van het Spaanse ministerie van Landbouw (oktober 2022) wijzen op een daling van bijna 14% van de consumptie van groenten en aardappelen en van ruim 12% van fruit, terwijl het diepgevroren product slechts 5% prijsgeeft ten opzichte van oktober 2021, zo vertelt Alberto Bueno, manager van de vereniging Frozen España.
"Met groenten en fruit die onmiddellijk na de oogst worden diepgevroren kunnen we jaarrond seizoensproducten leveren die de eigenschappen en de kwaliteit van het verse product behouden, zonder prijsverhogingen. In tijden van crisis of inflatie, zoals nu, kunnen we dus niet alleen een redelijke prijs garanderen, maar ook de kwaliteit van het product zelf."
Door een samenloop van omstandigheden – van de energiecrisis in Europa, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, tot de historische droogte in Spanje – heeft de markt dit jaar te lijden onder schommelingen in de aanvoer en de prijzen van verse groenten en fruit.
"Ook op de diepvriessector heeft de stijging van de energiekosten natuurlijk een impact. Om het product bevroren te houden, moeten de vriezers 24 uur per dag werken. Maar zowel producenten als retailers leveren grote inspanningen om de stijging van energie-, grondstof- of arbeidskosten niet volledig door te berekenen aan de consument." De consumptiestatistieken bevestigen dat deze inspanning zijn vruchten heeft afgeworpen en dat de consument blijft kiezen voor het diepgevroren product.
Uit een recent onderzoek uitgevoerd door de Spaanse Vereniging van Groenteproducenten (Asevec), waarvan de leden ook deel uitmaken van Frozen España, bleek dat 60% van de Spaanse huishoudens het hele jaar door minstens drie keer per week diepvriesgroenten consumeert, waarbij ze het gebruiksgemak als voornaamste reden opgeven. "Een van de grootste voordelen is het vermijden van voedselverspilling, aangezien je met het diepvriesproduct enkel hoeft te consumeren wat je op een bepaald moment nodig hebt. Dat geldt zowel voor de huishoudens als in de horeca, of het nu gaat om restaurants of hotelketens: er is geen afval of voedselverspilling."
Frozen werd opgericht met als doel alle producenten, transporteurs en retailers die met diepgevroren product werken te verenigen om het concurrentievermogen van de sector te vergroten, werkgelegenheid te creëren en de eigenschappen en voordelen van het proces bekend te maken bij het brede publiek. Hoewel groenten het leeuwendeel uitmaken van het AGF-diepvriessegment, wijzen prognoses op een opmerkelijke groei van diepgevroren fruit.
"Op de voorbije beurzen waren veel mensen geïnteresseerd in fruit, vooral internationale handelaren waren op zoek naar Spaans diepvriesfruit. Bovendien verwachten we dat in de toekomst ook meer en meer klasse I-product bestemd zal worden voor het diepvriessegment", merkt Alberto op. "De sector realiseert zich dat door klasse I-product in te vriezen, de kwaliteit en de eigenschappen van het verse product voor lange tijd kan worden behouden. En de winstmarges zijn nog steeds mooi."
Voor meer informatie:
Frozen España
Av. San Francisco Javier 9, Planta semisótano,
local 8. 41018 Sevilla (Spanje)
Tel: +34 655 26 71 18
info@frozenespana.com
http://frozenespana.com