Het areaal watermeloenen in Spanje is met ongeveer 20% gekrompen ten opzichte van vorig seizoen, al wordt dat deels gecompenseerd door hogere opbrengsten dan gebruikelijk in de kassen van Almería. De vraag op de Europese markt is evenwel laag als gevolg van het slechte weer.
"In de kassen van Almería heeft men de voorkeur gegeven aan het verlengen van de groenteteelt, want die heeft momenteel meer commerciële waarde. Maar ook in Sevilla en Córdoba is het areaal afgenomen. In Murcia en Valencia is er minder aangeplant uit angst om niet genoeg water te hebben, terwijl in Castilla-La Mancha het areaal stabieler lijkt", zegt Joaquín Hidalgo, directeur van Grupo AGF Fashion.
"Het huidige seizoen is totaal anders dan vorig jaar, toen de zandstorm, gevolgd door een maand van aanhoudende regen, de vruchtzetting negatief beïnvloedde. De opbrengsten waren aan het begin van het seizoen daarom historisch laag, terwijl de vraag in heel Europa hoog was door het mooie weer. De prijzen waren toen bijgevolg torenhoog. Vorig jaar sloten we het seizoen af met 30% minder productie", herinnert Joaquín Hidalgo zich.
"Dit jaar is de opbrengst ongewoon hoog. We oogsten dubbel zoveel als normaal, terwijl de vraag volledig stagneert door het slechte weer in de landen waarnaar we exporteren. De combinatie van beide factoren leidt tot een dramatisch prijsniveau dat eerder typisch is voor de maand juli, wanneer er volop aanbod is. Hoewel Spanjaarden de grootste consumenten van watermeloen in Europa zijn, richt de teelt in Spanje zich ook op de export, waardoor de volumes in de opslag en de hoeveelheid bijna rijp product op de velden enorm zijn", legt hij uit.
De grotere import van watermeloen uit derde landen heeft ook bijgedragen aan de ineenstorting van de prijzen van het Spaanse product. "Er zijn nog steeds enorme volumes watermeloenen uit Marokko op de markt, dat ook een grote opbrengst heeft gehad ondanks een kleiner areaal als gevolg van de droogte. Bovendien hebben veel supermarktketens, in de veronderstelling dat een scenario van lage aanvoer en hoge prijzen zoals vorig jaar zich zou kunnen herhalen, hun importprogramma's uit Costa Rica, Panama en Brazilië uitgebreid, waarbij grote hoeveelheden watermeloenen uit Europa binnenkomen via Rotterdam. Dat aanbod was tot een paar dagen geleden nog aanwezig op de markt", legt de directeur van Grupo AGF Fashion uit.
"Deze situatie heeft de sector in Almería een zware klap toegebracht. Ik denk dat het een zomer wordt met over het algemeen veel fruit, zowel meloenen en watermeloenen als steenfruit. Het positieve is dat lage prijzen een goede stimulans zijn voor consumptie, maar als er zoveel aanbod is, kan de markt ook apathisch worden", waarschuwt Joaquín Hidalgo.
Voor meer informatie:
Joaquín Hidalgo
Grupo AGF Fashion
Tel: +34 950 400 311 (Spanje)
[email protected]
www.sandiafashion.com