Tholen – De winstmarge zal er niet direct sterk van stijgen, maar “zelf inkopertje spelen” is voor de langere termijn wel degelijk zinvol, concludeerde Laurens Sloot van EFMI na onderzoek in opdracht van de Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO). Tijdens het druk bezochte LRO Congres over de supermarkt en de rol van lokaal assortiment werd de rol van vrij assortiment uitgediept en kwamen een aantal succesvolle initiatieven langs.
Laurens Sloot van EFMI
Laurens Sloot schetste de rol van vrij assortiment in de bredere context van de ontwikkelingen in de huidige markt. Er zijn tekenen dat er een kentering in online bezorging ontstaat. Daar worden door formules die erop inzetten nog altijd grote verliezen geleden. Ook flitsbezorgers die vorig jaar plots op kwamen zetten, zijn aan het consolideren. Fysieke winkels blijven in de toekomst relevant. Het toevoegen van vrij assortiment naast het standaard assortiment vanuit de formule, kan daarbij voor een verhoogde relevatie zorgen.
Ondernemers zien vooral kansen in streekproducten. Brood en banket nemen met 14% het grootste aandeel voor hun rekening. AGF en delicatessen staan op een gedeelde derde plaats met een aandeel van 8%. Klanten blijken vrij assortiment te waarderen. Supermarkten met een hoog omzetaandeel vrij assortiment zorgen voor een grotere verbondenheid met de klant, die de winkel gemiddeld een hoger rapportcijfer geeft en er gemiddeld meer besteedt.
Rob Bessling, Top Bakkers
Het toevoegen van streekproducten is meer werk voor de ondernemer, meer promotie en het kost ondernemers meer tijd qua administratie, logistiek en marketing en communicatie. Top Bakkers ontzorgt ondernemer hierin deels. Vanuit een landelijke organisatie verbinden ze bakkers met franchisers. Brood is voor veel klanten een omrijdproduct. De toegevoegde waarde zit in de emotie en de klant is bereid daarvoor te betalen. Top Bakkers zorgt voor ratio in dat proces, zei directeur Rob Besseling. Ze ontzorgen onder meer in het op orde zijn van het voedselveiligheid, traceability en verplichte allergeneninformatie op de verpakking.
Meine Jansma, Baron Jansma
Baron Jansma is een groothandel in ambachtelijke en streekproducten met als grote voordeel dat ze geen eisen stellen aan minimale afname, indien de winkel op de route ligt. Eigenaar Meine Jansma ziet de afgelopen jaren een sterk stijgende vraag naar dat soort producten bij boerderijwinkels. “Deze schieten als paddenstoelen uit de grond”, waarschuwde Meine. “U heeft werk aan de winkel!” Volgens hem is de trend naar eerlijk, lokaal en gezond voedsel onomkeerbaar.
Christiaan Rikkers, JDV
Door de juiste uitstraling en presentatie krijgen streekproducten het juiste podium. Christiaan Rikkers van JDV presenteerde de supermarkt van de toekomst en hoe je op een gemakkelijke en flexibele manier het lokale product tot held van de winkel kunt maken. Als voorbeeld noemde hij de nieuwste Edeka winkel in Nauen. Daar zijn ze onlangs gestart met het bouwen van de meest duurzame en innovatieve supermarkt. De AGF-afdeling is het visitekaartje bij binnenkomst, waar voornamelijk lokale producten te vinden zullen zijn. Deze afdeling wordt ook het podium voor beleving, waarbij seizoensproducten de hoofdrol krijgen.
Koen Hazewinkel, EFMI
Meer inspiratie vanuit Duitsland kwam van kenner van het Duitse supermarktlandschap Koen Hazewinkel van EFMI. Het grote verschil met Nederland is de rol van de formule. Edeka en Rewe fungeren als groothandel voor aangesloten zelfstandig ondernemers. Voor deze ondernemers zijn regionaliteit en verbondenheid een belangrijke basis voor onderscheid en binding met hun klanten. Herkomst speelt dus een zeer belangrijke rol. “Duitsland is een land met vele regionale specialiteiten en eetgewoonten die gekoesterd worden en deel zijn van je identiteit”, aldus Koen.
Niek Leussink, Jumbo
Binding met de regio is ook heel belangrijk voor de ondernemers Niek Leussink (Jumbo) en Pel ’t Lam (PLUS). Beiden hebben een eigen regionaal merk ontwikkeld waaronder telers, boeren, ambachtelijke producenten aan hun winkel leveren. Opvallend is dat die leveringen in goed vertrouwen gaan. Er zijn geen contractuele afspraken, je kent elkaar immers, zo is de gedachte.
Pel 't Lam, PLUS
Beide ondernemers schatten in dat deze streekmerken voor ongeveer 10 procent van de winkelomzet zorgen. Belangrijker is echter de klantenbinding. Het is voor klanten een reden om juist naar hun winkel te gaan. Daarnaast is het versterken van de lokale economie ook een belangrijke reden en het persoonlijke contact met deze leveranciers is voor henzelf als ondernemer ook van toegevoegde waarde.