Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marjolein Roelfsema, Viktor Vitamientje

"Gratis groenten en fruit verandert levens van mensen in armoede"

Tholen - Wanneer je nauwelijks geld in je portemonnee of op de bank hebt en een lege maag, dan koop je eerder een zak chips dan een zak wortels. Viktor Vitamientje brengt daar verandering in. Via een cadeaukaart van de supermarkt kunnen gezinnen in armoede groenten en fruit kopen. Deze AGF-cadeautjes zorgen echt voor een positieve verandering, vertelt Marjolein Roelfsema.

Armoede in Nederland wordt een steeds groter probleem, met name in Rotterdam. Voor 1 op de 5 kinderen is er onvoldoende budget voor eten. Als je weinig geldt hebt en je kinderen hebben honger, dan besteed je je geld eerder aan goedkope witte bollen dan aan groenten en fruit. Het schaadt niet alleen de fysieke gezondheid maar ook de mentale. "Het is heel erg schandalig dat gezond eten duurder is dan ongezond. Obesitas komt bij deze kinderen veel meer voor. Op veel scholen is het tegenwoordig voor de pauze verplicht om één keer per week een stuk fruit mee te nemen. In arme gezinnen kunnen ze hun kind geen fruit meegeven en dat zorgt voor schaamte", weet Marjolein.


Marjolein Roelfsema van Viktor Vitamientje op weg naar een intake

Viktor Vitamientje heeft een manier bedacht om gezinnen in armoede te helpen. Op dit moment krijgen zo'n 640 kinderen uit 320 gezinnen een cadeaukaart met een tegoed om wekelijks groenten en fruit van te kopen. Het gaat om minimaal €10,- per week, afhankelijk van het aantal kinderen. Het bonnetje moeten ze naar een van de vrijwilligers appen, die controleert of er ook echt groenten en fruit is gekocht. Een eenvoudig systeem dat goed loopt. Er is regelmatig contact met de gebruikers en eventueel misbruik wordt snel duidelijk. Marjolein: "We hebben hele redelijke regels die mensen ook begrijpen. De cadeaukaarten van supermarkten en Whatsapp zijn gratis. Ons budget is dus grotendeels beschikbaar voor het laten kopen van groenten en fruit."



De gezinnen die zich aanmelden zijn heel divers. Vluchtelingen die in de schulden zijn geraakt doordat ze de weg in Nederland nog niet goed kennen, jongere ouders die te gemakkelijk hun geld hebben uitgegeven, gezinnen die al generaties met armoede kampen, ondernemers die failliet zijn gegaan, ... Wat ze gemeen hebben is dat ze het belangrijk vinden dan hun kinderen gezond opgroeien. Gratis groenten en fruit verandert hun levens. "Ze gaan écht anders eten. Ouders gaan vaak samen met hun kinderen naar de winkel om groenten en fruit uit te zoeken en daarna samen te gaan kokkerellen."

Ook is het goed voor de rekenvaardigheid, want ze moeten natuurlijk uitrekenen hoeveel ze kunnen meenemen, ook daar helpen de kinderen in mee blijkt uit de evaluaties. "Soms zie ik dat ze wat duurs kopen als frambozen. Ook dat stimuleren we, want dat is goed voor de smaakontwikkeling." Anders dan bij de voedselbank geeft de cadeaukaart de gezinnen de vrijheid om hun eigen keuze te maken. Ze zijn niet afhankelijk van wat in supermarkten overblijft, bovendien is het aanbod aan groenten en fruit bij de voedselbank niet groot of eenzijdig. Ook hoeven ze niet zichtbaar in de rij te staan voor een krat. Veel mensen schamen zich hiervoor. Dat ze anoniem met de cadeaukaart kunnen kopen, vinden ze daarom heel fijn."

Gezinnen zijn vrij in de keuze van de supermarkt, maar Viktor Vitamientje stimuleert ze om bij Dirk te kopen. "Die hebben cadeaukaarten die je kunt opladen, dus dat heel makkelijk voor ons en een stukje duurzamer, maar ook omdat ze echt proberen groenten en fruit goedkoop aan te bieden. We zouden Lidl ook willen promoten, maar die hebben geen cadeaukaarten", aldus Marjolein. Gezinnen worden maximaal 3 jaar ondersteund en maken dan plaats voor nieuwe. Om meer gezinnen te kunnen helpen is Viktor Vitamientje op zoek naar vrijwilligers en donateurs.

Voor meer informatie
Viktor Vitamientje
www.viktorvitamientje.nl