Tholen - In Zeeland ligt de grootste winkel in groente & fruit. Het winkeloppervlak van De Feijter in Terneuzen, ook wel bekend staand als Het Boertje, beslaat maar liefst 800 m². Alleen al het appelschap neemt er meer ruimte in beslag dan de gemiddelde groentewinkel in zijn geheel, aldus onderzoek van Locatus. Opboksen tegen de supermarkten doen ze met kwaliteit en zeer scherpe prijzen waar Lidl niet eens tegenop kan. Ook ligt er een veel breder en dieper assortiment. Hoe dat allemaal kan? "De winkel rouleert lekker, maar je moet continu blijven rekenen", zegt eigenaar Jeroen de Feijter.
Jeroen de Feijter
Hij is de 5e generatie in het familiebedrijf, dus aan kennis en ervaring ontbreekt het niet. De basis van de winkel is AGF. In de loop der jaren is dat naar allerlei kanten uitgebreid. Toen de biologische winkel in Terneuzen sloot, richtte hij een biologische supermarkt in met inmiddels 3000 verschillende biologische voedingsmiddelen en producten. Toen de toko sloot, nam De Feijter een enorm assortiment aan Turkse, Marokkaanse en Indische producten op. Bovendien kwam hij erachter dat klanten dol zijn op lokale zuivel en blikjes frisdrank, dus dat is ook te koop.
Toko-assortiment
De Feijter heeft daarom een heel divers klantbestand. Schooljeugd komt binnen voor de goedkope blikjes, maar nemen ook een bakje gezonde salade mee. Bewuste consumenten komen voor de biologische thee en nemen of bio-groenten of, als ze prijsgevoelig zijn, gangbare groenten mee. Kookliefhebbers komen voor het heel uitgebreide assortiment aan kruiden, boemboes en allerlei smaakmakers en nemen tassen vol groenten mee. Aan die klanten kan De Feijter ook altijd een superaanbiedingen kwijt, zoals soeptomaten (klasse 2) voor een kistje vraagt hij 3,50 euro of 3 kilo prei voor een euro.
Blikjes worden groot ingekocht
Een grote pre is de locatie van De Feijter, vlakbij allerlei voorzieningen en een groot winkelcentrum. De winkel is makkelijk bereikbaar en er is voldoende gratis parkeergelegenheid. Op grote banners, waarvan Jeroen er veel heeft, zijn de superaanbiedingen van de winkel te zien, bijvoorbeeld 500 gram asperges voor 1,50 euro of komkommers voor 25 cent. Ook de website trekt klanten, want die willen graag weten wat de aanbieding van de dag is. "Als ik die er niet op tijd op zet, beginnen klanten te mopperen”, vertelt Jeroen.
Een gedeelte van de winkel is bediend
De Feijter is ruim 110 jaar geleden begonnen met het verkopen van eigen teelt, vandaar dat ze nog altijd liefkozend ‘Het Boertje’ worden genoemd. Boeren doen ze echter niet meer, dat leverde te weinig op. Jeroen: "Of je hebt een slechte oogst en hebt niets, of je hebt een goede oogst en dan zijn de prijzen laag. Alleen als je je specialiseert op een product, kan telen nog rendabel zijn." Jeroen koopt als het kan in bij lokale telers, maar dat worden er ook steeds minder. "Van de vele spruitentelers die Zeeuws-Vlaanderen kende, is er geen meer over en helaas geldt dat ook voor bloemkool, er is nog één teler die winter en herfstbloemkool zet", vertelt hij.
De Feijter heeft eigen verpakkingslijnen
De prijzen zijn zo laag doordat De Feijter alles in eigen beheer doet. Zo koopt hij dagelijks op de veiling. Er zijn slechts twee kleine koelcellen om product in op te slaan, want alles wordt die dag verkocht. "We halen dagelijks bij alle grote veilingen in de Benelux, snijden dagelijks zelf alle groenten en we maken iedere dag lekkere verse salades. Ook verpakken we bijna alle producten zelf. We hebben bijvoorbeeld een inpaklijn voor sinaasappelen, spruiten en uien staan, maar ook een aparte inpaklijn voor aardappelen."
Zware kwaliteits paksoi van de Belgische veiling
Naast de winkel levert De Feijter dagelijks bij andere winkels, horeca en instellingen in de regio. Er is ook een online shop voor fruitmanden die klanten kunnen afhalen in de winkel of laten bezorgen. Er werken 44 mensen (30 FTE) in deze grootste AGF-winkel van Nederland. In 2011 bestonden ze 100 jaar. Jeroen nam in 2007 alles over van zijn ouders en heeft de volgende generatie ook al enthousiast gemaakt voor het bedrijf. "De volgende generatie staat te trappelen", merkt hij.
Jeroen showt een ontkroonpincet die hij liet ontwikkelen, omdat klanten het verwijderen van het kroontje lastig vinden.
Het appelschap van De Feijter is groter dan de gemiddelde AGF-winkel.
Superaanbieding met komkommer
De in- en uitgang van de winkel
Ruime parkeergelegenheid en eigen transport
Het schap met bio-agf
Biologisch supermarktaanbod
Voor meer informatie:
Jeroen de Feijter
De Feijterhet-boertje.nl
Guido Gezellestraat 21-23
4536 HG Terneuzen
Tel: +31 (0)155 612 118
info@het-boertje.nl
www.het-boertje.nl