Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Identificeer retailtrends met nieuwe Analyzer tool

Kennis van de markt wordt steeds belangrijker voor telers, veredelaars, handelaren en supermarkten om succesvol te kunnen ondernemen. Een van de bedrijven die telers helpt deze kennis te verwerven, is Roamler.

In aanvulling op hun Price Trackers en de product sourcing monitor, introduceren ze nu de Analyzer. "De Analyzer is wat ik graag omschrijf als de beste vriend van je klant. Dit is de pagina waar we trends en patronen kunnen identificeren over een veelheid van Key Performance Indicators (KPI's) in een bepaalde tijdsperiode," zegt Christiaan Rijnhout van het bedrijf.

De Analyzer-pagina, die beschikbaar is in het Roamler-dashboard, bevat een lijngrafiek die de trends in beeld brengt, en een Moving Annual Totals (MAT)-grafiek, waarmee telers veranderingen op jaarbasis efficiënt kunnen zien. "Bovenaan de pagina hebben we wat ik noem de Wanneer, Wat en Hoe vakken. In elk vak kun je 1 optie selecteren, die vervolgens bepaalt wat er in de grafieken eronder wordt getoond," vertelt hij.

Met de tijdlijn kun je bijvoorbeeld de basis veranderen waarop je de gegevens wilt weergeven. "Je kunt kiezen voor wekelijkse, maandelijkse, driemaandelijkse en voortschrijdende MAT-tijdlijnen, waardoor je trendanalyses kunt uitvoeren zo hoog als driemaandelijks en zo laag als wekelijks," laat Christiaan zien.

De Legenda bevat de lijst met KPI's die tijdens de Roamler-bezoeken worden bijgehouden, onder andere per producttype, productkleur, verpakkingstype, merk en leverancier. Dan is er Measure, dat wordt gebruikt om de trends te analyseren. Elke teler of verkoper kan een verscheidenheid aan maatregelen gebruiken om een trendanalyse uit te voeren, zoals distributie (het % van de keren dat we datgene hebben gevonden waarop je filtert in de legenda, bijv. producttype, leverancier, enz.), gemiddelde prijs per kg (om te zien hoe de prijs kan veranderen in de loop van de tijd), promotionele prijs per kg en schapaandeel.



Graaf dieper
Wil je meer inzicht in je gegevens? Met de filters aan de rechterkant van de pagina kun je nog dieper in de gegevens duiken om gerichter te bekijken wat je onderzoekt. De filters omvatten tijdsperioden, locatie-informatie zoals retailer, land en zelfs regio en productinformatie variërend van productnaam, type, verpakking tot of het product biologisch is, het merk, de leverancier, het land van herkomst en zelfs de GLN/GGN & EAN-codes (indien beschikbaar).

Christiaan legt uit hoe de monitors uitgebreid gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om de activiteit van concurrerende leveranciers te spotten in retailers en landen die gebruikers betreden. "Dit is waardevolle informatie als je meer wilt weten over een markt waarin je mogelijk geïnteresseerd bent," zegt hij. "En met behulp van de gemiddelde prijs per kg en de leverancierslegenda kun je zien hoe de prijzen van een concurrerende leverancier in de loop van de tijd veranderen; een waardevol hulpmiddel om mee te nemen in gesprekken met retailers. Het stelt je ook in staat om te controleren of overeenkomsten met retailers worden nageleefd en gehandhaafd. De eerste stap is meestal om de gebruiker een live demo van de monitor te geven."

Voor meer informatie:
Christiaan Rijnhout
Roamler Nederland BV
NDSM-plein 20-26
1033 WC Amsterdam
Tel.: +31 (0) 615 294 869
[email protected]
https://www.roamler.com/clients/contact-form/

Publicatiedatum: