"We zijn begonnen met het kweken van alles waarmee we gemakkelijk de markt op konden en vervangen deze gewassen nu door andere waar meer vraag naar is. Deze zijn allemaal verkrijgbaar in groenteboxen die rechtstreeks naar klanten worden gestuurd," aldus Pierre Axiaq, teler en eigenaar van Tal-Kampanjol Aquaponics Farm in Malta.
Tal-Kampanjol Aquaponics Farm begon in 2014 toen Pierre en zijn twee collega's besloten om lokale, voedzame producten te telen als reactie op de klimaatverandering in Malta. Het trio begon met een prototype van 20 vierkante meter, waarin ze verschillende technieken uit verschillende disciplines uitprobeerden en vervolgens bekeken wat wel of niet werkte. Het bedrijf kreeg vervolgens financiering om een grotere faciliteit te bouwen.
De oprichters van Tal-Kampanjol Aquaponics Farm
"Het kostte ons ongeveer vier jaar van testen voordat we ons comfortabel voelden om iets groters op te zetten, waarna we onze kas van 1.536 vierkante meter helemaal zelf bouwden, wat ons nog eens 4 jaar kostte om af te maken," legt Pierre uit.
Tal-Kampanjol Aquaponics Farm maakt gebruik van een zelfgebouwd geautomatiseerd klimaatregelings- en irrigatiesysteem en heeft drie soorten plantenteeltsystemen: zandbedden, diepwaterkweek en voedingsfilmtechniek. Ze willen zo veel mogelijk van de teelt verticaal laten plaatsvinden omdat verticale kweek de productiecapaciteit 4-5 keer verhoogt, maar het is ook lastiger te beheren.
Het bedrijf gebruikt verschillende teeltmethoden.
Op dit moment zijn de populairste producten van het bedrijf babyspinazie en fancy sla, maar consumenten zijn ook dol op cherrytomaten, komkommers, paprika's en chilipepers. Naast babyspinazie, sla, cherrytomaten en paprika's verbouwen ze ook lente-uitjes, prei, selderij, snijbiet, basilicum, bieslook, munt, rozemarijn en andere kruiden. Sinds kort verbouwen ze ook aubergines, pompoenen en paksoi.
Cherrytomaten en sla
Tal-Kampanjol Aquaponics Farm is momenteel bezig aan haar derde teeltseizoen en past haar gewasselectie aan om aan de vraag van de consument te voldoen. Het bedrijf werkte aanvankelijk alleen met restaurants, maar biedt nu ook wekelijkse groenteboxen aan huishoudens aan.
Het voordeel van de verkoop aan huishoudens is een betere winstmarge, omdat restaurants en hotels eisen dat het bedrijf concurreert met geïmporteerde bulkproducten die inherent goedkoper zijn. Door aan retailers en huishoudens te leveren, heeft Tal-Kampanjol echter een veerkrachtiger bedrijfsmodel. Het bedrijf hoopt haar producten ook in supermarkten te kunnen verkopen.
De wekelijkse groentekisten.
Een productiemodel zonder enorme kosten
Zoals Pierre uitlegt, heeft Tal-Kampanjol Aquaponic Farms op dit moment geen noemenswaardige bedrijfskosten dankzij de ondergrondse waterreservoirs, waarin regenwater wordt opgeslagen, het nul-lozing recirculatiesysteem en het gebruik van zonnepanelen en accubanken. Het bedrijf heeft afgelopen winter drie keer gebruik gemaakt van de back-up generator om de batterijen 's nachts op te laden voor latere controle van de kasomgeving.
Dankzij het nul-lozing recirculatiesysteem kan het teeltbedrijf het hele jaar door regenwater gebruiken, waardoor water en voedingsstoffen behouden blijven en de schade aan de watervoerende lagen door afstromend water met een hoog nutriëntengehalte tot een minimum wordt beperkt. Aangezien het bedrijf grotendeels draait op hernieuwbare energie en de geteelde planten CO2 uit de atmosfeer absorberen om te groeien, kan worden gezegd dat de farm niet alleen CO2-neutraal maar zelfs CO2-negatief is.
Verschillende slasoorten en komkommers
Dankzij de minimale bedrijfskosten is Tal-Kampanjol Aquaponics Farm zeer concurrerend in zijn prijsstelling en kan het consumenten thuis schone, duurzame en gewasmiddelenvrije producten leveren zonder enorme kosten.
"Het voordeel van onze producten is dat ze vers, lokaal en vrij van gewasmiddelen zijn en meestal binnen een uur na de oogst worden geleverd. Dit maakt het verschil met geïmporteerde producten en ons merk begint hier langzaam bekend om te worden," zegt Pierre.
Voor meer informatie:
Pierre Axiaq, Farmer and Owner
Tal-Kampanjol Aquaponic Farms
[email protected]
https://tal-kampanjol.mt