Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ClemenGold viert 20 jaar groei

Dit jaar viert het trotse Zuid-Afrikaanse premium mandarijnenmerk ClemenGold zijn 20ste verjaardag. Wat een bescheiden begin kende in Letsitele, Limpopo, waar de eerste bomen werden geplant, is uitgemond in een opgemerkte aanwezigheid in de schappen van onder meer Woolworths. Citrusliefhebbers in meer dan 45 landen kunnen nu het fruit kopen met zijn kenmerkende zwarte druppelvormige sticker, het symbool van kwaliteit.

"Toen het mandarijnenmerk ClemenGold in 2003 werd opgericht, stond het promoten van fruit via merken nog in de kinderschoenen", zegt Abs van Rooyen, wiens geesteskind het was om de zeer speciale mandarijnensoort Nadorcott een naam en handelsmerk te geven in een tijd waarin fruit nog grotendeels als basisproduct werd verkocht. "Bij marketing draait alles om het vertellen van een verhaal, en ik wist gewoon dat de Nadorcott een verhaal te vertellen had. Maar een verhaal moet ook worden ondersteund met iets wezenlijks om het vertrouwen van de consument te winnen en hun loyaliteit te verdienen. Voor ClemenGold is dit de consistente kwaliteitsbelofte."

Geschiedenis van het ras
De Nadorcott mandarijn is afkomstig uit Marokko. In 1964, in de vruchtbare valleien rondom de stad Afourer, aan de voet van het Atlasgebergte, ontwikkelde dr. El Bachir Nadori een natuurlijke mutatie verder. Het gloednieuwe ras kreeg de naam Nadorcott, ter ere van Dr. Nadori en zijn bijdrage. Abs van Rooyen verkreeg de rechten op dit ras, vermeerderde de eerste 10.000 planten op Du Roi Nursery in Letsitele en legde samen met enkele andere early adopters de eerste boomgaarden aan.

Branding op basis van constante kwaliteit
Voor een consumentenmerk als ClemenGold is het leveren van consistent fruit van goede eetkwaliteit de hoeksteen van het bedrijfsmodel. Vasthouden aan dit principe zorgt voor langdurige loyaliteit van de consument en in ruil daarvoor enige stabiliteit in de waardeketen. De gewaskwaliteit varieert om vele redenen van jaar tot jaar, maar het naleven van een minimale kwaliteitsnorm zorgt ervoor dat de consument nooit met de spreekwoordelijke 'slechte smaak in de mond' zit.

Adéle Ackermann, marketingmanager: "Naarmate de aanwezigheid van het merk groeide en consumenten er steeds vaker naar vroegen, hebben we het merk strategisch naar de lifestyle-ruimte verplaatst."


Abs van Rooyen

Het belang van gepassioneerde partners
Indigo Fruit Farming, de grootste leverancier van ClemenGold, is trots op zijn vermogen om met succes het fruit te telen en te verpakken en de beschikbare volumes te matchen aan de consumentenbehoeften van de verschillende landen. AJ Esser, CEO van Indigo: "Een van onze sterke punten is het vermogen om teeltpraktijken te ontwikkelen en aan te passen aan de verschillende marktvereisten op het gebied van uiterlijk, maatvoering, residuen, fytosanitaire voorschriften en vooral interne kwaliteit of smaakervaring."

Met klimatologisch diverse teeltregio's verspreid over drie provincies, kan Indigo het seizoen van de Zuid-Afrikaanse premium mandarijnen verlengen tot ongeveer 24 weken per jaar. "Het gebruik van netten en de toepassing van innoverende plantafstanden, waterbewuste irrigatiepraktijken en nauwkeurig boomgaardbeheer stellen ons in staat om fruit te telen dat voldoet aan onze strikte kwaliteitsnormen."

Voor meer informatie:
www.clemengold.com

Publicatiedatum: