Tholen – Met een half been staan ze nog in de schoolbanken, maar daarnaast zijn deze millennials al volledig betrokken bij de bedrijfsvoering van horecagroothandel Roelofsen AGF in Elst. Per september worden Daan van Donkelaar (23 jaar) en Huib Verbeek (24 jaar) verantwoordelijk voor de dagelijkse routine bij Roelofsen AGF. Ze nemen een goed geoliede machine over van Ria en Xander van Donkelaar die een stapje terug doen in de dagelijkse operatie.
Daan en Huib
Voorsprong
Afgelopen jaar stond Roelofsen AGF in het teken van de overname van de activiteiten van K-fresh uit Veenendaal. Daan en Huib pakten dat samen op, wat meteen een goede leerschool was. Ria: "K-fresh was veel groter dan wij, hun pand was drie keer groter, ze hadden veel meer personeel, daar was ik van onder de indruk. Je hebt meestal niet de luxe dat je jezelf kunt vergelijken met andere ondernemers, maar achteraf kan ik concluderen dat we een voorsprong hadden. Het systeem dat we in Elst hebben uitgedacht werkt goed. Dat hebben we door de jaren heen uitgedacht en geoptimaliseerd. Ons motto is “elke dag een stapje beter”: elke dag een stukje beter, wat betreft service en kwaliteit, weten wat jouw relaties belangrijk vinden en zorgen dat alle processen daarop focussen, in de snij/mengkeuken, orderpick, chauffeurs, etc."
Ria van Donkelaar (m) kan binnenkort een stapje terug doen
Bizar
Uitdagingen blijven en in deze tijd zijn de grootste: personeel en de inkoop. "Het is altijd een puzzel om de 27 man personeel zo goed mogelijk in te plannen, rekening houdend met hun wensen en talenten", vertelt Ria. Daarnaast zijn de prijzen dit jaar “bizar” en kunnen er midden in de zomer ineens geen aardbeien of sinaasappelen beschikbaar zijn. Ria: "Dat zorgt voor enorme prijsverhogingen die we niet zomaar willen doorbelasten aan klanten, we proberen er creatief mee om te gaan. Zo bieden we nu sinaasappelsap aan in plaats van perssinaasappelen maat 88, omdat de beschikbaarheid daarvan heel klein is."
Teamoverleg met een borrel
De meeste klanten vinden het fijn om met vaste prijzen te werken voor producten die dan op de kaart staan. Roelofsen is voorzichtiger geworden in het maken van prijsafspraken en zij zijn producten die in het seizoen zijn, nog sterker gaan promoten. Ria: "De creativiteit van de kok wordt steeds belangrijker. Je kunt met een spitskool een heleboel dingen doen, maar je moet het wel verzinnen en bedenken hoe je dat makkelijk in de mise-en-place kan voorbereiden bijvoorbeeld."
Langdurige relaties
Roelofsen werkt met vaste telers en groothandel Van Ravenswaaij. Die langdurige relaties zijn nu extra belangrijk. Ria: "Ze weten precies wat we nodig hebben. Bas van Ravenswaaij weet vaak wanneer prijzen gaan stijgen en zet vast een pallet voor ons apart." De overname van K-fresh is in samenwerking met Van Ravenswaaij gedaan. Huib en Daan waren van plan een doorstart te maken, maar dat bleek te ambitieus; mede vanwege de sterk gestegen energiekosten van het grote pand in Veenendaal is besloten de bedrijfsvoering te integreren met die in Elst, omdat daar ruimte was om uit te breiden.
Niet alleen het team, ook de bedrukking op de bestelbussen van Roelofsen knalt ervan af
Ze draaien in Elst nu elke dag een topdag. Ria: "Het is een luxeprobleem, maar de hoeveelheden die we vroeger op een topdag wegzetten, zijn nu bijna dagelijkse kost. Je bent bijna blij als het regent, dat geeft even lucht…"
Daan en Huib gaan gefaseerd het stokje overnemen. "Zelf hun visie en missie ontwikkelen kan alleen als ik ze niet voor de voeten loop," aldus Ria. "Het kwaliteitssysteem, HRM en scholing en met elkaar sparren over nieuwe trends en vragen van relaties zal ik met veel plezier blijven doen, het is heel erg mooi om te zien dan de volgende generatie met frisse ideeën en energie het stokje overneemt."
Voor meer informatie:
Daan van Donkelaar en Huib Verbeek
Roelofsen Horeca groothandel AGF
Bemmelseweg 81d
6662 PE Elst
T: 0481-707044
[email protected]
www.roelofsenbv.nl