Orde brengen in het schap bij de losse producten door het creëren van een verkoopeenheid is op commercieel niveau belangrijk voor de retail. Het is ook in lijn met de zero waste-doelstelling van de Agenda 2030 om duurzame productie- en consumptiemodellen te garanderen.
Vanuit dit perspectief spelen de door Cartonpack voorgestelde papieroplossingen een belangrijke rol. We spraken erover met de communicatiemanager van het bedrijf, Floriana Vitale.
"Onze papieren verpakkingen, of het nu gaat om draagtassen, punt- of stazakken, kunnen een uitstekende oplossing vormen in het licht van de vele bestaande beperkingen op plastic verpakkingen over de hele wereld, maar bovenal zijn ze interessant voor het beheer van losse producten, aangezien ze die beschermen en dus verspilling verminderen. En dat alles met een zeer beperkt gebruik van verpakkingsmateriaal", aldus Vitale.
"Vooral in het buitenland wordt de zak met klein handvat vaak gebruikt voor de verkoop van 300 of 500 gram cherrytomaten of voor druiventrossen. Maar ook abrikozen lenen zich prima voor dit soort verpakkingen, net als pruimen, enkele groentesoorten en klein citrus."
Voor aardappelen, appelen of andere zwaardere producten zijn er verstevigde handvatten en grotere formaten voorzien. De papieren zakken voor sla zijn verkrijgbaar in twee varianten: volledig in papier of deels in papier en deels in transparante cellulose.
De Cartonpack-oplossingen bieden meerdere voordelen: de consument ziet het product in de tas of zak en op papieren verpakkingen kan het merk duidelijk worden aangebracht en kan info over het product worden meegedeeld, dankzij de mogelijkheid van zelfs complexe prints.
"De impact van het handvat, waar deze aanwezig is, mag niet worden onderschat. De consument wordt namelijk visueel gestimuleerd om de tas op te pakken en mee te nemen", vult Vitale aan. "Ook een belangrijke kwestie voor onze klanten betreft het gewicht: onze verpakkingen wegen slechts enkele grammen en zijn gemaakt van zeer vochtbestendig papier."
De beperking van papier ligt altijd bij de vochtigheid van de producten. Niet alle soorten groenten en fruit zijn geschikt voor dit verpakkingsmateriaal.
"We krijgen vaak te horen – vooral in die Europese landen waar het gebruikelijk is om het product in bulk eerst te proeven voordat tot aankoop wordt overgegaan – dat in dit geval de functie van de papieren verpakking met reeds voorgewogen product zijn functie verliest. Aangezien de verpakking open is, klagen klanten dat iedereen een druif of een cherrytomaat kan nemen om even te proeven." Floriana Vitale geeft echter aan hoe weinig er nodig is om dit ongemak te ondervangen: "Met een etiket of een lintje kun je de papieren verpakking zo sluiten."
Een laatste reflectie betreft de pandemie, toen plastic en alles wat perfect afgesloten was, als ‘hygiënisch’ werd beschouwd.
"Er is nu minder druk op het gebied van hygiëne. Duurzaamheid wordt opnieuw een hoeksteen van de productie en consumptie", zegt Vitale. "Misschien is er juist na het massale gebruik van plastic tijdens de pandemie een tegenreactie geweest. Frankrijk drukt bijvoorbeeld drastische en plotselinge initiatieven door om het gebruik van dit materiaal te verminderen. Onze klanten die naar Frankrijk exporteren, moeten zich aanpassen aan de nieuwe regelgeving. Daarom groeit de vraag naar papieren verpakkingen."
Het standpunt van Cartonpack blijft echter het aanbieden en kiezen van de juiste mix van producten samen met de klant, afhankelijk van de behoeften. "Gerecyclede en recyclebare plastic verpakkingen blijven nog steeds hoge prestaties leveren voor de groente- en fruitsector. In die zin moet er een impuls komen van de spelers in de sector om een performant terugwinnings- en recyclingsysteem voor deze materialen te realiseren, waardoor de levenscyclus van het product wordt gesloten. Door plastic te gebruiken als hernieuwbare hulpbron, zouden de problemen die verband houden met de verwijdering ervan en de milieuvervuiling drastisch worden verminderd", besluit Vitale.
Voor meer informatie:
mktg@cartonpack.com
www.cartonpack.com