Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pop-upexpo 'Rijp, de kunst van het telen' van BelOrta geopend

"Om voorkeur voor lokale groenten om te zetten in effectief koopgedrag is kennis nodig"

Tholen - Een slimme plukrobot die de witloofkropjes scheidt van de wortel. Fragiele paprikaplantjes die langs een touw omhoog groeien. Of feromoonvallen tussen de appelbomen die schadelijke insecten op afstand houden. Hoe fotogeniek vakmanschap in groenten en fruit is, wilde BelOrta tonen met haar pop-upexpo 'RIJP, de kunst van het telen'. Zondag 17 september is de expo officieel geopend voor het publiek in het Maurus Moreelshuis in Mechelen. "We zijn zeer tevreden met het resultaat. De beelden zien er fantastisch uit en het is een prachtige manier om een kant van de teelt te belichten die voor veel consumenten volledig onbekend is", vertelt Glenn Sebregts van BelOrta.

In deze pop-upexpo schetst fotograaf Jimmy Kets de professionele passie van 12 lokale telers van BelOrta. Acteur Stefaan Degand kleurt de bijhorende luisterverhalen. "De consument heeft een grote voorkeur voor lokale groenten en fruit, maar in de winkel blijkt deze voorkeur echter niet altijd omgezet te worden in effectief koopgedrag", vervolgt Glenn. "Dit komt onder andere omdat de kennis, wat lokaal exact inhoudt (denk aan vakmanschap, generatielange expertise etc.), weinig tot niet gekend is. Met 'RIJP' hebben we dit vakmanschap in de kijker willen zetten."

Fly on the wall
Om dit te bewerkstelligen heeft fotograaf Jimmy Kets zich dagenlang vrij door het hele bedrijf van 12 verschillende telers bewogen om het in beeld te krijgen. "Hij was als een 'fly on the wall", vertelt Glenn. Jimmy vult aan. "Ik werd gevraagd om deze expo te doen om groenten- en fruittelers in de kijker te zetten. Eigenlijk sprak het mij direct aan. Ik ben gepassioneerd over koken en de producten die ik daarvoor gebruik. Zeker lokale groenten probeer ik veelvuldig in mijn gerechten terug te laten komen. Dan is het mooi als je aan het bewustzijn hiervan kan bijdragen."


Foto Jimmy Kets

"Het 'boerenleven' klinkt voor velen vaak romantisch en soms ouderwets. Echter is alles natuurlijk een geoliede machine tegenwoordig met volledige optimalisatie. Ik wilde deze romantiek, maar ook de innovatie combineren om het beeld te creëren. Ik vond het daarbij wel belangrijk dat ik de vrijheid kreeg om het op mijn manier te doen en die heb ik gekregen", vervolgt Jimmy.

"Dan ga je vervolgens dagen langs bij de telers en dit heb ik eigenlijk zonder plan benaderd. Je kunt eindeloos fixeren op details, maar ik wilde er rondkijken en ziet wat voor verhalen ik tegenkom. Een groepje seizoensarbeiders die onder harde muziek van het thuisland in de aspergevelden bezig zijn of een komkommerteler die een grote tijger op zijn shirt heeft. Ik volgde mijn gevoel naar de zaken die er voor mij uitsprongen. Met in het achterhoofd uiteraard altijd het doel om het verhaal van het vakmanschap te vertellen. Ik denk dat we dit zeker voor elkaar hebben gekregen."

Succesvolle opening
Glenn deelt deze mening. "Deze expo belicht ook meerdere facetten, van klassieke kennis doorgegeven van generatie op generatie tot hoogtechnologisch gestuurde innovaties. Gezien de opkomst van zondag heeft ook het publiek dit ingezien. Voor ons kleinschalig opgezet testcase evenement hebben ruim 500 bezoekers de weg naar Mechelen gevonden. Gezien de bescheiden opzet van de expo, in combinatie met autoloze zondag in België en de Dag van de Landbouw, is het een heel mooi aantal voor een gloednieuw concept."

Een van de telers die deelnam aan de expo was paprikateler Didier Algoet. Hij is ook zeer tevreden met het resultaat. "Mensen kennen de groenten die wij kweken, maar ze kennen niet het verhaal dat er achter schuil gaat. Slechts 20% van de mensen weet dat er in België paprika's gekweekt worden, voor aubergines is dat zelfs maar 10%."

Opmaat naar meer
Een constatering die ook Jimmy heeft gezien. "Veel consumenten weten niet waar hun eten vandaan komt. Ik heb zelf ook bijzonder veel geleerd van mijn tijd op de teeltbedrijven van de telers van BelOrta. Ik heb veel bewondering gekregen voor de telers en het werk wat er in gaat zitten om een product in de schappen te krijgen. Het was mooi om een glimps van dat leven op te vangen en nog straffer om dat ook mooi in beeld te kunnen brengen."


Foto Jimmy Kets

De pop-upexpo heeft inmiddels alweer het Maurus Moreelshuis in Mechelen verlaten, maar zal binnenkort aan zijn rondreis door België starten, zo verzekert Glenn. "Meer informatie daarover volgt nog, maar onderwijl is het mogelijk 'RIJP' online mee te bewonderen. Daarnaast is het de bedoeling dat 'RIJP' het startpunt is van meer dergelijke initiatieven die het vakmanschap van, voor en door onze telers de aandacht te geven die het verdient."

Bekijk hier de expo: www.vakmanschapvanhier.be

Voor meer informatie:
Glenn Sebregts
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)12 670 260
[email protected]
www.belorta.be

Jimmy Kets
[email protected]
www.jimmykets.be