Tholen - De Hilversumse biowinkel Goodyfood vierde afgelopen zaterdag 14 oktober haar 45-jarig bestaan. De biowinkel werd op 29 september 1978 opgericht door Rob en Herma Zentveld. Toen nog in Utrecht, in het pand waar de vader van Rob in vroeger jaren een kruidenierszaak had. Inmiddels is zoon Jeroen alweer enkele jaren in de zaak en nadert voor Rob het moment om een stapje achteruit te doen.
Jeroen, Herma en Rob.
Pionieren in Utrecht
Rob vertelt: "Ik werkte bij Akwarius, een groothandel in biologische en biodynamische producten. Het idee kwam eigenlijk vanuit de directeur die aan mij vroeg of ik een winkel wilde beginnen in Utrecht. We hadden in het begin een heel klein assortiment. Ik kan er wel een boekje over schrijven hoe dat zich door de jaren heen heeft ontwikkeld."
De Zaailing aan de Biltstraat.
In 1983 verhuisde de Zaailing winkel naar een groter pand aan de Biltstraat. Het werd een combinatie van natuurvoedingswinkel, slagerij De Groene Weg en een natuurvoedingsrestaurant. Nu nog kan men daar terecht voor biologische boodschappen, want inmiddels is daar een Odin-winkel gevestigd. "Heel leuk dat dat nog steeds draait en bestaat", vindt Rob.
Bij een jubileum hoort gebak.
Van Utrecht naar Hilversum
Toen er een winkel in Hilversum aangeboden werd, hebben Rob en Herma een tijd twee winkels gehad. Uiteindelijk werd de beslissing genomen om afscheid te nemen van de Utrechtse winkel en zich volledig te focussen op de winkel in Hilversum. Na een jaar of vijf werd die winkel te klein en volgde er een verhuizing naar het pand waar de winkel nu al weer 20 jaar is gevestigd.
Rob en Herma hebben er voornamelijk voor gekozen om een zelfstandige winkel te hebben. "Dat is leuk, je kunt je eigen koers bepalen en je eigen beslissingen nemen. Maar ik moet bekennen dat het ook een extra last op de schouders is. Je moet alles zelf doen, van draagtassen tot bedrijfskleding. Gelukkig zijn we gezegend met een goede ploeg mensen. Zaterdagkrachten en kassamedewerkers zijn wat lastig te vinden, maar aan onze vaste kern hebben we een fantastische ploeg."
De zogenaamde donkergroene consumenten zijn de belangrijkste klantengroep voor de biologische winkels, vertelt Rob. "Dat is de kurk waar het op drijft. Het zijn van die mensen die, al leg je zandzakken voor de deur, eroverheen klimmen omdat ze je producten willen hebben. Daarnaast hebben we ook een groep 'lichtgroene' klanten. Die doen aan cherrypicking, zij kiezen de producten die hen aanstaan of waar ze een goed gevoel bij hebben."
Overtuiging
Biologische winkels, groothandels, producenten, allemaal waren ze piepklein 45 jaar geleden. Hoewel de sector door de jaren heen is gegroeid, zijn er opvallend veel mensen en bedrijven die al lang in de sector werkzaam zijn. "Als je eenmaal behept bent met het virus, laat het je niet meer los. En 45 jaar in de bio-sector betekent dat je veel mensen van vroeger kent, dat je weet wat ze hebben gedaan en hebben betekend voor de branche."
Die loyaliteit heeft volgens Rob alles te maken met een overtuiging. "Je laat zien dat je ergens voor staat en de bijdrage die je levert is essentieel." Zelf kan hij zich nog een aantal krantenartikelen herinneren die hem in zijn overtuiging voor de biologische landbouw sterkte. "Ik zal nooit vergeten dat er zo'n 43 jaar geleden in de krant al stond dat het grondwater in Groningen was vervuild dat kwam door de aardappelteelt. Vind je het gek, dacht ik, boeren spoten volop. Ik vroeg me af: hoe is het toch mogelijk dat je daarmee wegkomt? En wie gaat dit opruimen? Een ander krantenartikel dat hem is bijgebleven had de titel 'De dag dat het Westland waanzinnig werd'. Dat ging erover dat de grond in de Westlandse kassengebieden uitgeput was en dat er grootse problemen waren. Het was dan ook rond die tijd dat telen in de vollegrond werd verwisseld voor telen op steenwol. Iets dat Rob niet kan begrijpen. "Nu lees je veel meer over dit soort problemen, maar toen ook, hoor. Als je ervoor openstond, zag en hoorde je het."
In de bio-branche heb je elkaar nodig
Volgens Rob verkeert de biologische sector op dit moment in een situatie waarin nu nog duidelijker is dat samenwerking essentieel is. "We zitten nu in moeilijk vaarwater door onder andere de hoge inflatie. Niet iedereen kan die prijsstijgingen makkelijk betalen. Mensen moeten keuzes maken, ook bij ons. Dat maakt het nog duidelijker dat we in de branche elkaar nodig hebben. Onze branche is nog steeds van een bepaalde overzichtelijke grootte. Boeren, groothandels, winkels en consumenten hebben elkaar nodig."
Nieuwe generatie
Aan de andere kant is Rob ook blij met de nieuwe generatie in de bio-branche. "Een jaar of tien geleden dacht ik: hoe moet dat verder, nu de pioniersgroep er straks mee gaat stoppen? Een nieuwe generatie leek op dat moment niet echt aanwezig. Maar nu zie je dat er toch hier en daar een zoon of dochter een bio-winkel overneemt. Het is fijn dat er een nieuwe generatie opstaat met de wil om er wat van te maken. Hun motivatie is belangrijk, want je moet het biologische verhaal kunnen vertellen. In de biologische winkel kunnen we iets over onze producten vertellen. We weten waar ze vandaan komen en we kennen onze producenten. Dat maakt ons onderscheidend van reguliere supermarkten."
Dat hun zoon Jeroen besloot de winkel over te nemen, was voor Rob en Herma een grote verrassing. Lachend vertelt Rob: "Ik heb altijd gezegd: wat er ook gebeurt, je neemt de winkel niet over. Met de gedachte: ga je eigen weg, denk niet dat we iets van jou verwachten. Maar nadat Jeroen jaren in het buitenland had gewerkt, gaf hij zo rond 2020 aan dat hij interesse had in de winkel. Het was een goed moment, want toen volgde al snel de coronatijd, waarin we het hartstikke druk kregen. Nu is het moment gekomen om nog meer afstand te nemen. Volgende maand word ik 68, dan vind ik het welletjes. Hoewel ik denk dat ik achter de schermen nog wel betrokken blijf, zoals bijvoorbeeld bij de administratie."
Voor meer informatie:
Rob en Herma Zentveld
GoodyFood Hilversum
Noordse Bosje 11
1211 BD Hilversum
035 6237163
[email protected]
www.goodyfood.nl