Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
3e Marketing AGF event

De digitale generatie koopt AGF online, dus ga aan de slag met AI

Tholen - Hoewel online minder hard doorgroeit dan verwacht en flitsbezorging zichzelf opnieuw moet uitvinden, is online aankopen doen van groenten en fruit voor veel consumenten inmiddels een blijvende gewoonte geworden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK. Als dat niet een reden is om met AI aan de slag te gaan, dan is het feit dat je met behulp van AI betere marktvoorspellingen kunt doen en je product beter in de markt kunt zetten wel een reden. Op het 3e Marketing Event van Nima kwamen die zaken aan de orde.

Klik hier voor de fotoreportage

Aankooptrends GenZ
Eerste spreker was Eric Harmsen van GfK key die inzoomde op ontwikkelingen in AGF-aankopen in relatie tot de digitale generati. Gen Z, ook wel de "iGeneration" genoemd, is opgegroeid in een tijdperk waarin smartphones, sociale media en online communicatie de norm zijn geworden. Hoewel deze generatie nog geen grote volumes meeneemt, is hun technologische geletterdheid iets om rekening mee te houden. Ze maken deel uit van de jongere huishoudens (tot 50 jaar) en die kopen relatief meer online. Daarbinnen maakt GenZ het vaakst gebruik van flitsbezorging (ruim 50%). Totaal zijn jonge huishoudens (incl GenZ) goed voor 52% van de online verse groenten aankopen en voor 50% van vers fruit.


Eric Harmsen

Daarnaast ging Eric in op de huidige aankooptrends van consumenten, inflatie zorgt voor ander shopgedrag waarbij vooral de soft discount momenteel profiteert.

Klik hier voor de fotoreportage

Leuk weetje, appelen worden het meeste online gekocht, maar bananen winnen het qua volume. Via Flitsbezorging is smoothie fruit het meest populair: appelen, blauwe bes, meloen, bananen en avocado. De populairste groenten die via flitsbezorgerts worden aangekocht zijn komkommer, paprika, witlof, spinazie en broccoli. Overigens meldde Eric dat de bovenstaande data wat betreft flitsbezorging nog dun zijn en daarom indicatief.

Vraaggestuurde markt 2030
Hoe ziet de AGF-sector er in 2030 uit? Roy van Beest, een van de oprichters van Peax, hoopt met de hulp van de datamodellen en -tools die Peax ontwikkeld een vraaggestuurde AGF-markt te creëren. Ze beginnen bij het aanpakken van de commercie waar mens en machine (AI) samenwerken om de markt veel beter in beeld te brengen. Vanuit een weersomslag voorspelt het datamodel dat er over een week meer bananen gegeten zullen worden, de leverancier krijgt alvast een seintje om de temperatuur in de rijpcellen aan te passen op de voorziene vraag. Stap 2 is procesoptimalisatie, ook weer met behulp van data.

Roy van Beest

Mens en machine
Uit voorgaande blijkt wel dat data de brandstof zijn van deze ontwikkelingen en dat is op het gebied van marketing niet anders. Charida Dorder is oprichter van de AI Marketing Academie, een onderwijsplatform dat kennis over AI en AI-tools toegankelijk maakt voor iedereen. Dat is hard nodig. “AI vervangt de professional niet. Maar professionals die werken met AI, winnen het van professionals die het niet doen”, is haar overtuiging.

Met behulp van AI is het mogelijk om marketing budgetten beter te alloceren. Niet op buikgevoel en succes uit het verleden, maar op consumentengedrag dat je veel beter in beeld kunt krijgen. Niet door persona’s te creëren maar door (digitaal vastgelegde) gewoontes te analyseren.

Charida Dorder

Daarbij zijn datasets cruciaal, want de AI-systemen kunnen alleen voorspellingen doen op basis van waarmee ze gevoed zijn. Als de dataset niet evenwichtig of compleet is, kan AI onjuiste voorspellingen doen.

Klik hier voor de fotoreportage

Ook kunnen ze helpen om marketing campagnes te creëren, tot bijna volledig geautomatiseerde podcasts aan toe. Charida deelde voorbeeld een campagne van een haast onvoorstelbare reclame van Coca Cola die met behulp van AI en marketeers in elkaar is gezet, maar vooral met AI. Ook HAK zette AI in bij het ontwerpen van een reclamecampagne gericht op kinderen.

Het inzetten van AI is geen no-brainer overigens. Charida wees nadrukkelijk op ethische kwesties en gevaren. Kunnen we nog wel vertrouwen op de echtheid van wat we zien en hoe zit het met auteursrecht? Denk daarover vooral zelf ook goed na en laat het niet over aan de ontwikkelaars ervan en de overheid.

Carel Vereijken

Het 3e Marketing Event vond plaats op Brightlands Campus waar de veel deelnemers belangstelling toonden voor de rondleiding de presentatie van Carel Vereijken van Novabite, het nieuwe smaakexpertise centrum dat op 1 januari opent. Hier kunnen bedrijven werken aan de ‘zachte kant’ van productontwikkeling. Bij productontwikkeling gaat er vaak veel energie zitten in technische en andere uitdagingen waarbij de kans groot is dat daardoor minder aandacht is voor de aansluiting met de consument. Iets dat mis ging bij de introductie van een nieuwe lijn babyvoeding met pure groentenpurees. Uit onderzoek bleek het een geweldig middel te zijn om baby’s aan het eten van groenten te laten wennen, helaas vonden hun ouders het helemaal niet lekker en vallen de verkopen tegen.

Klik hier voor de fotoreportage