Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Amerika een premiummarkt voor Portugese appelen

De Portugese appelteelt zou kunnen uitbreiden ten koste van de Rocha-peren, zegt João Juma van exporteur United Growers. "Het areaal Rocha-peren lijkt af te nemen. Op de percelen waar de perenbomen worden gerooid, plant men appelbomen en dat heeft veel te maken met de opwarming van de aarde. Appelbomen hebben in de winter minder koude-uren nodig. We verwachten dan ook dat het appelareaal gestaag zal toenemen. Toch is het moeilijk voorspellingen te doen, want er zijn natuurlijk ook nog de hogere kosten voor teelt, energie en mankracht, wat investeringen in nieuwe boomgaarden zou kunnen afschrikken. We moeten ook de stijging van de appelimport uit landen met lagere teeltkosten vermelden, wat druk uitoefent op de lokale telersprijzen."

Verschillende Europese landen hadden deze zomer extreem warm weer gekend en Portugal was daarop geen uitzondering. Dit had echter slechts bij een deel van de appelrassen een impact, legt Juma uit. "Tijdens de bloei was het te warm, maar de bomen reageerden over het geheel genomen beter dan verwacht. De opbrengst is zelfs met 5% gestegen ten opzichte van vorig jaar, dat wel een jaar van lage productie was. We zitten dus nog ver verwijderd van ons productiepotentieel. Ik vermoed dat we op 70% zitten. We zien het dan ook niet als een positief rendement. Gala is er iets op vooruit gegaan en de opbrengst van Golden is zeer behoorlijk. Op Fuji en Granny Smith had het warme weer helaas een negatieve impact. Het zijn latere rassen die ten volle aan de hittegolf waren blootgesteld en dat heeft uiteindelijk tot grotere verliezen geleid."

Juma benadrukt dat er meerdere klimaatgerelateerde problemen hebben meegespeeld. De uitdagingen dwingen telers tot innovaties in de teelt. "Dit jaar was atypisch qua weer, omdat we in de winter minder koude-uren hadden, naast een tekort aan water, hittegolven en harde wind tijdens de bloei en de oogst. Gelukkig zijn we niet getroffen door hagel, wat de afgelopen seizoenen een belangrijke factor is geweest. Portugese telers investeren nu in manieren om de watervoorraden beter te beheren, onder meer met nieuwe irrigatietechnieken, en om de hagelstormen het hoofd te kunnen bieden, onder meer met hagelkanonnen."

Op dit moment is Latijns-Amerika de beste markt voor de Portugese appelen. De prijzen zijn daar zo goed, dat United Growers de focus enigszins naar die markt heeft verlegd. "Portugal exporteert traditioneel naar andere Europese landen, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Momenteel trekt Brazilië aan de mouw en de prijzen zijn er goed, gezien de lagere opbrengst van de Zuid-Amerikaanse teelt vorig seizoen. Om nieuwe markten aan te boren en waarde toe te voegen aan de Portugese appel, worden wij als United Growers toch geconfronteerd met enkele veranderingen. Onze belangrijkste markten waren het Midden-Oosten, Azië en India, maar omdat de prijzen op de Latijns-Amerikaanse markt dit jaar ruim 30% hoger liggen dan genoemde markten, zijn we terughoudend geweest in het exporteren van aanzienlijke volumes. We hebben een aantal van onze partners in het Midden-Oosten bevoorraad om het merk en de langetermijnstrategie in stand te houden, maar qua omzet heeft Latijns-Amerika dit jaar het belangrijkste aandeel. We ontwikkelen er nieuwe markten zoals Uruguay, Costa Rica of Colombia en onderzoeken andere mogelijkheden in kleinere markten binnen de regio."

Ondanks de lagere appelopbrengst in Polen denkt United Growers dat er andere teeltlanden hun productie aan het opvoeren zijn, legt Juma uit. "Hoewel Polen minder appelen oogst, hebben we niet het gevoel dat er sprake is van een lagere opbrengst in andere landen, zoals Spanje, Frankrijk en Italië. Bovendien zijn andere spelers begonnen met het ontwikkelen van hun distributie op de Europese markt, zoals Moldavië, Servië en Oekraïne. En dat zet over het algemeen de marktprijzen overal onder druk. Onze strategie moet gericht zijn op markten waar onze kwaliteit wordt erkend en waar we door de jaren heen stabiele relaties hebben opgebouwd. Zo kunnen we richtprijzen handhaven die werkbaar zijn voor alle belanghebbenden."

"Nu de concurrentie binnen het appelsegment toeneemt, hebben we het gevoel dat klanten meer dan ooit op zoek zijn naar kwaliteit, smaak en kleur. Gelukkig zijn we hiermee gezegend omdat ons klimaat een mooie kleuring en Brix-waarde toelaat. En we hebben geïnvesteerd in rassen die gestreept zijn en waar meer vraag naar is. De weg vooruit zal bestaan uit het vermijden van prijzenoorlogen en het focussen op het leveren van een gedifferentieerd product", besluit Juma.

Voor meer informatie:
João Juma
United Growers
Tel: +351 210 935 261 (Portugal)
[email protected]
www.portugalapples.com