Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Duitse supermarktketens actiever geworden in Turkije"

Turkije is een van de grootste niet-EU-exporterende landen voor kersen. "In de periode van januari tot augustus 2022 exporteerde Turkije voor 134 miljoen dollar aan kersen. In 2023 steeg dit met 60 procent naar 214 miljoen dollar", meldt de Aegean Export Association.


Jochem Wolthuis en Yusuf Oğuz Evler op de Anuga 2023

Duits-Turkse partnerschappen ondersteunen
Met een breed scala aan activiteiten, van lobbyen en beursevenementen tot ondersteuning van start-ups en marktanalyses, slaat DTFOOD Ambassadors een brug tussen de twee landen. Want zowel voor dit product als voor veel andere soorten groenten en fruit ondersteunt het netwerk van DTFOOD, onder leiding van Yusuf Oğuz Evler, Duits-Turkse partnerschappen. "We praten met zowel middelgrote als grote bedrijven, terwijl we ook ondersteunend werk doen voor kleinere bedrijven waar we potentieel ontdekken, zoals moderne start-ups."

Een ander belangrijk werkterrein van DTFOOD is het opstellen van marktanalyses en het identificeren van toekomstige trends in de voedingssector. De organisatie werkt als een denktankgroep met het oog op de ontwikkeling van nieuwe producten en afzetkanalen voor deze producten. "Een van de uitdagingen waar we voor staan is het verbeteren van de groenten- en fruitteelt. Hoewel Turkije een agrarisch land is met een oppervlakte die zelfs groter is dan die van Duitsland, zijn er nog steeds gebieden waar Turkije achterloopt."

Nieuw potentieel in Turkije
De verbinding met Europa kan nog ontwikkeld worden, want ondernemers in Turkije kennen de Europese markt niet al te goed en weten daarom niet hoe ze daar moeten kom en, zegt Evler. "Daar komen wij om de hoek kijken. We observeren de vraag in Europa en kijken welk potentieel we hier kunnen oppikken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kostenontwikkeling door de verwarming van kassen in Nederland, dan oriënteren sommige bedrijven zich op oplossingen in landen als Turkije, waar de energiekosten nog binnen de perken blijven. Vooral dergelijke kennis willen we graag communiceren."

Door de steeds moeilijker wordende teeltomstandigheden in Spanje en de gevolgen van het Oekraïneconflict ziet DTFOOD mogelijkheden voor Turkije om een andere belangrijke afzetmarkt te worden in de groenten- en fruitsector. De organisatie zet in op kennisoverdracht en nieuwe samenwerkingsverbanden om de tekorten in Turkije weg te werken. In de logistieke sector is de organisatie in gesprek met de Dachser Group.

Dragonfruit en kersen in trek
"Waar op dit moment veel vraag naar is, is dragonfruit, waar bijvoorbeeld in Oostenrijk veel vraag naar is. Daarnaast is Turkije de grootste leverancier van kersen buiten de EU. Ook dit is een tak die voor verbetering vatbaar is." De expert ziet nog meer mogelijkheden in producten zoals ananas, aardbeien en bananen. Volgens onderzoek van DTFOOD genereert de handel tussen Turkije en Duitsland 2,2 miljard euro. "Ongeveer 500 miljoen euro is afkomstig van Duitse bedrijven met hun eigen merken, enz. Het resterende deel wordt gegenereerd door de etnische handel. Geschat wordt dat deze omzet wordt gegenereerd door wel 10.000 etnische markten. Dit betekent dat het marktaandeel van Turkse AGF-producten in Duitse retail waarschijnlijk 0,1 procent is, zo niet minder."

Duitse retail in Turkije
Volgens Evler zijn in de loop van de meervoudige crises van de afgelopen jaren sommige Duitse supermarktketens en andere marktpartijen ook actiever geworden in Turkije. "Ze richten zich op bedrijven in Turkije, zowel in de verssector als in de verwerkende sector. Hoewel de communicatie soms nog erg moeizaam gaat, lijken sommige supermarktketens steeds meer moeite te hebben met de traditionele landen, daarom richten ze zich nu meer op Turkije." DTFOOD hoorde enige tijd geleden van een directielid van een grote keten dat Turkse kersen niet erg winstgevend waren, maar dat er wel veel vraag naar het product was bij de consument.

"Als je het goed organiseert en investeert, kun je veel producten uit Turkije professioneel exporteren. We zeggen altijd tegen bedrijven: 'Wees niet bang voor de EU-markt. Maar je moet geduld hebben, een bepaald niveau van professionaliteit, duurzaamheidsnormen, etc.' Als je wilt samenwerken met de grote winkelketens in de voedingsmiddelenindustrie, moet je goed voorbereid zijn en kun je geen spontane ontmoetingen verwachten."

Als een van de grootste verpakkingsproducenten in Europa, zijn er in Turkije ook veel grote exporteurs in de verpakkingsindustrie. "Op het gebied van duurzaamheidsnormen en recyclingprocessen is er ook een inhaalslag nodig. In dit opzicht werken we samen met de Groene Stip in Duitsland en met een Engels bedrijf dat recyclebare verpakkingen aanbiedt. Dit is echter nog onbekend terrein voor veel bedrijven in Turkije. Wat dat betreft zou het wenselijk zijn als er een Europese verpakkingsconferentie zou komen, bijvoorbeeld ook in Turkije, om alternatieven te laten zien."

Voor meer informatie:
Yusuf Oğuz Evler
DTFOOD Ambassador
c/o UNITED|MARKA -
Agentur für Markenkommunikation & Strategische Entwicklung GmbH
Postfach 420132
D-52036 Aachen, Duitsland
Tel: +49 (241) 894 378 30
[email protected]
www.dtfood.de