De zeer herfstachtige weersomstandigheden waarvan dit seizoen vanaf augustus sprake was, heeft ervoor gezorgd dat de pompoenen eerder zijn geplant dan eerdere seizoenen. Daarnaast was er echt vanaf het begin vraag naar pompoenen.
In het assortiment van Fleuron d’Anjou blijven de rode kuri- of rode hokkaido-pompoenen de nummer één pompoenen, maar ze worden op de voet gevolgd door de flespompoenen, waarvoor de interesse nog altijd groeiende is.
Commercieel directeur van Fleuron d'Anjou Brahim El Hasnaoui schrijft de groeiende interesse in pompoenen niet alleen toe aan het feit dat pompoenen gemakkelijk te telen zijn, maar vooral ook aan de toenemende vraag ernaar vanuit consumenten.
Nog maar een paar jaar geleden waren de partijen Rode Kuri- pompoenen groter dan die van flespompoenen, terwijl de vraag naar beide soorten pompoenen nu praktisch even groot is.
Verder zijn pompoenen producten waarvan er tijdens het teeltproces en het vervoeren ervan bijna geen worden weggegooid. Dat is een aantrekkelijk gegeven voor consumenten die steeds vaker en steeds meer tegen voedselverspilling zijn en in deze inflatoire tijden echt waar voor hun geld willen.
Stijgende kosten, lange opslag en kleinere maten
Net als vele andere AGF-producten, hebben ook pompoenen te kampen met problemen met betrekking tot de stijgende teelt- en vervoerskosten.
Een ander probleem waar pompoentelers mee te kampen hebben, heeft te maken met het feit dat pompoenen al in augustus geoogst, maar het seizoen pas halverwege oktober echt begint en de hele winter duurt. De geoogste pompoenen moeten dus meerdere maanden worden opgeslagen.
Bovendien is het een uitdaging om 'alles' uit de grotere maten te halen, waarvan er dit seizoen veel meer zijn dan kleinere maten. Hoewel kleinere maten voorheen meestal op het veld al werden weggegooid, willen de supermarkten ze dit jaar graag gebruiken om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen.
Voor meer informatie:
Brahim El Hasnaoui
Fleuron d’Anjou
Tel. : +33(0) 241 530 480
fleurondanjou.fr