Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Communicatie, commitment en ownership nodig om stappen te zetten"

Roep om ketenregisseur tijdens drukbezochte bijeenkomst over uitdagingen in Rotterdamse haven

Tholen - Uitdagingen in de Rotterdamse haven, zo luidde het thema van de bijeenkomst van de werkgroep NL Fresh Logistics donderdagmiddag in Maasdijk. Dat dit onderwerp in een behoefte voorzag, bleek wel uit de opkomst. Zo'n tachtig veelal logistieke managers, maar ook stakeholders waren bij Cool Control present om de stand van zaken te horen vanuit de nieuw opgerichte werkgroep, het havenbedrijf, de douane en GroentenFruit Huis.

"Kennelijk is er een behoefte om de problemen op te lossen", constateerde Anton Filippo namens de werkgroep in zijn openingswoord. "Dat gaan we vanmiddag alleen niet doen, maar ik hoop dat we wel meer begrip krijgen voor elkaar en verder kunnen." Ook riep De LBP-directeur op om het netjes te houden tegen elkaar. Anton hoefde echter niemand het woord te ontnemen en ondanks alle logistieke knelpunten werden de gemoederen gisterenmiddag in Maasdijk niet verhit.

Het ontstaan van de werkgroep kwam uit de koker van Ronald Hoekstra van CSI Fresh. Hij zag te veel misgaan in de logistieke keten, waardoor de BV Nederland business verliest aan concurrenten buiten Nederland. Hij stak de koppen bij elkaar en binnen een mum van tijd werd samen met koelhuizen (Cool Control, LBP Rotterdam, Kivits-Goes, ABC Logistics) en importeurs (Exsa Europe, Karsten, Roveg, Origin Fruit Direct, Kraaijeveld, De Groot International en Nature's Pride) een werkgroep opgericht. Ook GroentenFruit Huis sloot zich aan en tijdens de bijeenkomst gisteren ging nadrukkelijk de uitnodiging uit om zich aan te sluiten bij de werkgroep.

De werkgroep definieerde een aantal knelpunten en uitdagingen die eerder te lezen waren op deze site. "De concurrenten zitten niet in Rotterdam, maar elders. Daarom is een optimalisatie van de samenwerking in de hele keten nodig om de supply chain te optimaliseren", aldus Hoekstra. Naast zaken als nachtrijden en multimodale transportoplossingen, bleek ook het instellen van overlegstructuren een grote wens.

Richting de overheidsdiensten betoogde Ronald de noodzaak van een streven naar een gelijk speelveld met andere landen, bijvoorbeeld kosten voor fysieke inspecties (NVWA), scankosten en demurrage, om daarmee te voorkomen dat Rotterdam te duur wordt. "We zien dat Brussel nu vaak als excuus wordt gebruikt om dingen niet te doen, maar hoe kunnen we als bedrijfsleven de overheid ondersteunen?"


Ronald Hoekstra

Ook de woorden efficiency en digitalisering kwamen veelvuldig terug. Zo opperde de werkgroep om te komen tot één centrale partij voor gegevensbeheer en beschikbaarstelling om dubbel werk en kosten te minimaliseren en een onderzoek naar het verplicht stellen van uniforme gegevensverstrekking door alle rederijen aan Portbase.

Namens het Havenbedrijf Rotterdam hield businessmanager Agrofood Anne Saris een presentatie. Ze wees op de containerisatie en de verschuiving van de fruitaankomsten in de Merwehaven naar de Maasvlakte. De bouw van het nieuwe koelhuis van Maersk op Maasvlakte II bewijst volgens haar dat de reeferdiensten ook in de toekomst op Rotterdam zullen blijven varen.


Anne Saris

Ook de ontwikkeling van de food hub moet er volgens Saris voor zorgen dat de aanvoerpiek van deep sea schepen uit Zuid- en Centraal Amerika wordt ontlast. Verder sprak ze de wens uit dat er gewerkt wordt aan een toekomstproef keurbeleid en prees ze de ontwikkeling van reeferhubs om daarmee de barge-activiteiten te stimuleren en de containerflows beter te spreiden.

Rowena Overkleeft hield namens de Douane een presentatie waarin ze een toelichting gaf op de inspecties in de Rotterdamse haven. Het Douane Landelijk Tactisch Centrum (DLTC) bepaalt op basis van indicatoren of de Douane bepaalde controles uitvoert, die zijn onder te verdelen in reguliere controles, heimelijke controles en specifieke acties. Naar aanleiding van de scanbeelden is soms de inzet van het speurhondenteam noodzakelijk of zet de Douane de rip off (fysieke controle van de container) in. "Elke stap heeft impact op het proces, het aantal betrokkenen en de communicatie", benadrukte ze.


Rowena Overkleeft

Als oorzaken van veel oponthoud noemde ze de complexiteit van het logistieke proces, het vele aantal betrokken partijen, ontbreken van het totaaloverzicht, IT, de toenemende volumes, tekort aan mankracht en ontbreken van effectieve communicatie. Verbeteringen liggen volgens Overkleeft in de douane-dashboards die worden ontwikkeld om doorlooptijden te verkorten, het opnieuw beoordelen van interne procedures en het inventariseren van de knelpunten. Zo bleek - tot verbazing van het publiek - de douanetak binnen de Rotterdamse haven de kleinste afdeling van het land.

Ook de toename van van de drugsvondsten tussen het fruit kon deze middag niet onvermeld blijven. Dankzij intensievere samenwerkingen tussen landen is er een verschuiving gaande naar andere Europese havens. Een andere verschuiving is volgens Overkleeft dat de grootte van de vondsten enorm is toegenomen. "Voorheen ging het om relatief kleine aantallen, maar we zien meer bereidheid om risico's te lopen en dat verstoort ook het openbare leven meer."


Matthijs Montsma

Namens GroentenFruit Huis wees Matthijs Montsma op de enorme handelsvolumes van de Nederlandse groenten- en fruitsector van zowel import/export als eigen teelt. "Maar tegelijkertijd zijn we maar een klein landje, waardoor we in Brussel niet zoveel te vertellen hebben. Daarom zoeken we steeds meer alliantievormen om op de kaart te komen."

In zijn wrap-up gaf Ronald Hoekstra namens de werkgroep aan dat communicatie, commitment en ownership de kernwoorden zijn om de volgende stappen te zetten. "We hebben met de Rotterdamse haven als BV Nederland iets unieks in handen. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat het uniek blijft. Wij bieden als marktpartijen onze hulp aan, maar kunnen dat niet alleen. Wie heeft de regie in handen en zorgt dat de lopende projecten worden geïmplementeerd?" Die oproep kreeg bijval vanuit de zaal. Zo riep Leo Molendijk van Kraaijeveld op tot één centrale plaats waar alle informatie wordt gedeeld.

Een ketenregisseur werd deze middag niet gevonden, maar de bijeenkomsten krijgen zeker een vervolg, zo gaf de werkgroep aan. "Geen woorden, maar daden."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken
(Foto's Andries Gunter)

Voor meer informatie:
Werkgroep NL Fresh Logistics
[email protected]