Het is bekend dat koud weer de consumptie van citrus het meest stimuleert, maar de eerste Italiaanse clementines die nu in het schap liggen, verkopen zeker niet slecht.
Luca Zuccarella, verkoopdirecteur bij de gelijknamige Zuid-Italiaanse coöperatie die citrus en aardbeien op de markt brengt, vertelt over de start van dit nieuwe seizoen.
"We mogen zeker niet klagen met deze milde temperaturen. Het is beslist beter dan twaalf maanden geleden. Er is geen gebrek aan vraag, ook niet bij klanten in het centrum en het zuiden van het land, waar de herfst lang op zich laat wachten. We zijn begin deze week begonnen met de aanvoer van onze eigen clementines naar enkele supermarkten. Ook met de groothandel starten we geleidelijk weer op. Gisteren was het bijvoorbeeld de beurt aan de groothandelsmarkt van Turijn. De volumes zijn momenteel uiteraard beperkt. We hebben het over 15 ton per dag die het magazijn verlaat."
Voor de coöperatie is de citrusoogst met minstens 10 dagen vertraging begonnen in vergelijking met 2022. De abnormale warmte zorgt ervoor dat het fruit niet de ideale kleur krijgt. Het ontbreekt vooral aan temperatuurverschil tussen dag en nacht. "Nu oogsten we de vroege Corsica 2 SRA 89 rassen op de markt, om dan verder te gaan met de middellate variëteiten. Dit jaar hebben we een aantal extra vroege rassen uit onze catalogi gehaald, die in het verleden de markt wat destabiliseerden vanwege het hoge percentage droog fruit. En dit jaar zou het niet anders zijn geweest, gezien de aanhoudende warmte en droogte. We hopen dat het nu gauw kouder wordt, wat niet alleen nuttig is voor de kleuring van het fruit en de toename van de volumes, maar ook voor de consumptie."
De grote onbekende factor blijft echter de kostenpost. Prijsverhogingen zijn hard nodig om de teelt- en verwerkingskosten te compenseren. "Niet de hogere telersprijzen maken ons bang, maar de kosten die gemaakt worden na de oogst. Die zijn met € 0,30-0,50 per kilo gestegen in vergelijking met de periode vóór Covid-19. Voor welke prijs moeten de bedrijven het citrus verkopen? En als we dan de verschillende stappen in de hele toeleveringsketen in ogenschouw nemen, tegen welke prijs moet de consument dan het fruit kopen? Hoe lang zal de consument bereid zijn een meerprijs te betalen, nu de koopkracht is gedaald?", vraagt Zuccarella zich af.
Voor meer informatie:
OP Zuccarella Soc. Coop. Agr.
Via Parisi, 16
Scanzano Jonico (MT) - Italië
Tel: +39 (0)835 418009
[email protected]
facebook/opzuccarella
opzuccarella.it
instagram/op_zuccarella