Tholen - Tijdens de Natexpo werd al snel duidelijk dat de huidige situatie op de Franse bio-markt niet om over naar huis te schrijven is. Toch lijkt de markt hier en daar weer wat op te krabbelen. Bij Bernard Lignon van Synabio kregen we desgevraagd wat meer informatie over de huidige marktsituatie. Hij gaf aan dat de bio-omzet dit jaar in tegenstelling tot de afgelopen twee jaar niet lijkt te dalen. Dit heeft volgens hem echter vooral te maken met de inflatie, qua volume is er wel een daling merkbaar, maar dit zie je minder goed terug in de omzet omdat de prijzen van producten gestegen zijn. "Ook stoppen sommige bedrijven met hun biologische activiteiten, terugkeren is daarna lastig."
Guillemette Bazzini, een Française die bij Berrico Food Company werkt, gaf aan dat de markt voor haar gevoel na een heel snelle groei nu meer in balans komt. "De groei moest wel wat stagneren om een gezonde markt te creëren", aldus Guillemette.
Eén van de Nederlandse exposanten op de Natexpo vertelde dat zij na een wat mindere periode juist nu weer een opwaartse trend zien in de handel op de Franse bio-markt.
Volgens een Fransman die werkzaam is voor één van de Nederlandse exposanten is het deels ook een kwestie van mindset/mentaliteit. De Fransen zien volgens hem over het algemeen al snel vooral het negatieve, terwijl ze de jaren ervoor juist vrij weinig te klagen hebben gehad. Een ander wees op de gestegen concurrentie op de markt en dat het lastig is om biologisch te blijven consumeren wanneer je niet veel te besteden hebt. Toch is er ook nog altijd veel waardering voor het feit dat de gemiddelde bio-consument juist erg trouw is aan de winkels en merken.
11.056 bezoekers
De 2023-editie van Natexpo trok in totaal 11.056 bezoekers. Dit jaar was er een sterke internationale aanwezigheid, meldt de beursorganisatie: het percentage internationale bezoekers lag namelijk op 14%.
Florence Roublot, directeur van Natexpo: "Na een fase van uitzonderlijke groei heeft de biologische sector te maken met een vertraging - deels te wijten aan de inflatie, het probleem van de koopkracht en de overvloed aan labels die de verwarring bij de consument vergroten. De legitimiteit van de biologische landbouw en zijn essentiële bijdrage aan het behoud van onze gezondheid en ons milieu en aan een betere toekomst zijn echter stevig verankerd en de motivatie van de betrokkenen in de sector, die resoluut naar de toekomst kijken, is onwrikbaar. Natexpo heeft altijd de ambitie gehad om het biologische ecosysteem te verenigen en de dynamiek en het innovatievermogen van de bedrijven in de sector te benadrukken. Alleen al het aantal en de kwaliteit van de aanwezige Franse en internationale spelers, en hun enthousiasme voor innovatie, bewijzen dat we op het juiste spoor zaten voor deze laatste editie van Natexpo."
Klik hier om de Biojournaal-fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie: www.natexpo.com