"Wij zijn een bedrijf dat de afgelopen tien jaar gestaag is blijven groeien. Momenteel beslaat ons appelareaal ongeveer 5.300 hectare en er is een lichte toename merkbaar in de hoger gelegen gebieden", zegt Martin Pinzger, directeur van VIP, de vereniging van groente- en fruitcoöperaties in het Italiaanse Val Venosta. "Het aantal appeltelers die we als leden mogen rekenen, is echter afgenomen: van 1.637 in 2013 (1.498 met teelt op basis van geïntegreerde gewasbescherming, 139 biologische telers) zijn we naar 1.465 in 2023 gegaan (1.175 geïntegreerd beheer, 290 bio). Het gemiddelde areaal is iets meer dan 3 hectare per teler."
Naast appelen teelt VIP op ongeveer 200 hectare gemiddeld 3.000 ton groenten, 300-500 ton abrikozen, 500 ton kersen, 400 ton aardbeien in Val di Martello en een klein volume rode bessen, frambozen en blauwe bessen.
Martin Pinzger, directeur van VIP
Appeloogst 2023
"De appeloogst is op Envy na, ons nieuwste ras, weer afgelopen. De laatste Envy appelen zullen medio november geplukt worden. De afgelopen jaren schommelde de opbrengst behoorlijk: 347.412 ton in 2021, 297.276 ton in 2022 en naar schatting 345.032 ton in 2023, waarvan 48.103 ton bio. Daarin zijn we koploper op Europees niveau. De Italiaanse markt neemt 60% van onze conventionele appelen en 20% van onze biologische appelen af", zegt Pinzger.
Golden Delicious blijft het belangrijkste ras met naar schatting 173.201 ton in 2023, na een historisch minimum vorig seizoen. Daarna volgen Red Delicious en Gala, met een volume dat geraamd wordt op respectievelijk 27.179 en 18.740 ton. Van de Gala appelen is er maar liefst naar schatting 15.080 ton biologisch in 2023. In het bio-segment wordt Gala gevolgd door Golden Delicious (naar schatting 10.745 ton) en Pinova (naar schatting 7.112 ton).
Strategisch Rassenplan 2020-2030
"Net als elk ander bedrijf moeten we leveren wat de markt vraagt. Maar in ons geval is dat niet eenvoudig, omdat het een aantal jaren duurt voordat een appelboom productief is. Aan de andere kant verandert de consument zijn aankoopbeslissingen niet van de ene op de andere dag wat appelen betreft en dus kunnen we zonder veel problemen nieuwe projecten plannen en uitvoeren", vertelt Pinzger. "Daarom is onze rassenstrategie tienjarig."
In 2013 was het segment clubappelen in Val Venosta goed voor een aandeel van 0,3%, uitsluitend van het Kanzi-ras. Geleidelijk aan werden projecten rond Ambrosia, Envy, Kissabel, Yello, Cosmic Crisp en SweeTango opgezet en tegen 2025 zullen die een aandeel van 16% hebben. "Voorlopig houdt het hiermee op. We concentreren ons nu op de bestaande projecten."
Klik hier om de afbeelding te vergroten | Klik hier om de afbeelding te vergroten |
"55% van onze geïntegreerde plaagbestrijding vindt plaats in de Golden Delicious boomgaarden, een ras waarin we gespecialiseerd zijn. In 2030 zal dit aandeel dalen naar ongeveer 48-49%", zegt Pinzger. "We zijn de belangrijkste leverancier van Red Delicious in Italië en we exporteren het ras ook naar Scandinavië, India en, in beperktere mate, Brazilië en Midden-Amerika. Gala is de meest geconsumeerde appel wereldwijd, buiten China. Ook Fuji blijft in ons basisassortiment en Pinova is een ras voor het tweede deel van het seizoen. De clubrassen zullen zich de komende jaren verder ontwikkelen, met name Cosmic Crisp, Ambrosia, Envy en Kanzi."
Klik hier om de afbeelding te vergroten | Klik hier om de afbeelding te vergroten |
In het biologische segment is alles anders. "Gala regeert. Historisch gezien was het een zomerappel, die 20 tot 25 jaar geleden tot in januari op de markt werd gebracht. Tegenwoordig kunnen we twaalf maanden per jaar biologisch fruit leveren. Vooral Zwitserland is een goede markt. In 2030 wordt een uitbreiding van het aandeel verwacht", vervolgt Pinzger. "Onder de resistente rassen, die zeer aantrekkelijk zijn voor telers, hebben we Bonita, Topaz en Natyra. Ze zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Van de biologische Golden Delicious wordt een areaalkrimp verwacht, omdat er maar weinig markten zijn die dit ras consumeren. Hij wordt nog voornamelijk in Italië en Spanje geconsumeerd."
Tenslotte vestigt de directeur de aandacht op het feit dat VIP zich de komende jaren zal blijven richten op appelen die zonder onkruidverdelgers worden geteeld. "Dit project begon in 2019 en telt 150 leden."
Marktsituatie anders dan vorig jaar
"De verkoop is goed begonnen. De situatie is compleet anders dan vorig jaar", zegt Kurt Ratschiller, commercieel directeur van VIP. "Gezien de beperktere aanwezigheid van zomerfruit was de appelconsumptie redelijk goed in de zomer, in tegenstelling tot vorig jaar. Er was een kleinere beschikbaarheid van overzeese appelen en de voorraden in Europa raakten gauw uitgeput. Bovendien is de economische toestand iets beter dan in het najaar van 2022 en is de kwaliteit van de appelen in Europa over het algemeen beter. Er is dus minder druk om onmiddellijk en onder de kostprijs te verkopen. De eerste prijzen van het nieuwe seizoen zijn daardoor interessanter dan vorig jaar."
Envy appelen in de boomgaard van een teler aangesloten bij VIP
"Er hebben zich tot nu toe geen grote problemen voorgedaan op onze belangrijkste markten", vervolgt Ratschiller. "We hadden dit al opgemerkt op de beurs in Madrid, waar er, in tegenstelling tot vorig jaar, een sfeer van optimisme heerste, zowel aan koperskant als aan aanbodzijde. We maken ons echter nog steeds zorgen over de situatie in Israël en Egypte: twee markten waar we dit jaar zeker niet de kansen zullen krijgen die we in het verleden hebben gehad. De economische situatie in Egypte is niet geheel nieuw, maar nog steeds niet opgelost. Op de Indiase markt merken we dat de Verenigde Staten dit jaar sterker voor de dag komt en zeker een forse concurrent zal worden. Daar staat tegenover dat er dit jaar zo'n 10% minder Red Delicious appelen zijn vergeleken met vorig jaar. Er zal dus minder druk zijn."
Kurt Ratschiller, commercieel directeur van VIP
De laatste WAPA-ramingen wijzen op een kleinere appeloogst (zie agf.nl van 19-10-2023). "We hebben een enigszins heterogene situatie: eerdere ramingen voor de rode en tweekleurige variëteiten zullen behoorlijk accuraat zijn, maar we zullen iets meer Golden Delicious hebben dan we hadden verwacht", stelt Ratschiller. "In totaal hebben we het over een oogst van bijna 340.000 ton, waarvan ongeveer 50% Golden Delicious. Over de kwaliteit van ons product zijn we over het algemeen best tevreden: het zal zeker geen jaar van grote appelen worden en in heel Europa zien we dat de Golden Delicious appelen groener zijn dan vorig jaar."