Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Weinig knoflook met juiste maten voor Midden-Europese supermarkten"

"De maten knoflook waar de supermarkten het meest om vragen zijn beperkt leverbaar, wat het seizoen lastig maakt", zegt Agata Czyzewska-Ziarnik, inkoopspecialist bij de Poolse knoflookhandelaar Falcon Garlic. "Momenteel voelen we de schommelingen op de knoflookmarkt en 2023 is dan ook een moeilijk jaar geweest. Dit komt door de lage beschikbaarheid van de kalibers die het meest door supermarkten worden verkocht. Ondanks deze uitdaging slagen we erin markten als Polen, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechiƫ en Slowakije goed te bevoorraden. We zijn ook van plan ons verder te ontwikkelen in deze landen. Gezien de beperkte volumes zijn we echter niet actief bezig met het betreden van nieuwe markten."

Het vinden van de juiste kalibers is uiteraard ook een uitdaging voor andere landen. "We hebben veel werk gestoken in het vinden van producten van goede kwaliteit en betrouwbare leveranciers. De beschikbaarheid van knoflook van Europese teelt is lager, in andere delen van de wereld is dat evenwel niet zo'n probleem. Maar voor de overzeese import moet dus wel rekening worden gehouden met de transportkosten. Ook bij de consument merken we een afnemende belangstelling en een lager consumptieniveau."

"Ondanks de dalende interesse van de consument en hogere prijzen heeft de verwerkende industrie nog steeds een gezonde vraag naar gepelde knoflook", zegt Czyzewska-Ziarnik. "Een kleinere opbrengst, stijgende arbeids- en energiekosten en inflatie hebben geresulteerd in een aanzienlijke prijsstijging, maar desondanks nemen we een toename van de vraag naar gepelde knoflook waar. Het aandeel knoflook in voedingsproducten is zo klein dat bij grootverbruikers, vooral in de horeca, de behoefte aan gemak en hygiƫne op de werkplek zwaarder doorweegt dan de zoektocht naar mogelijkheden om te besparen. We hopen dat de situatie na nieuwjaar verbetert."

Voor meer informatie:
Agata Czyzewska-Ziarnik
Falcon Garlic
Tel: +48 605 586 769 (Polen)
Tel: +34 605 976 548 (Spanje)
[email protected]
www.garlic.com.pl