Tholen - Nu het weer omslaat en de druilerige dagen weer vaker voorkomen, komt ook de vraag naar witloof weer steeds meer op. Zeker in België, waar sinds twee weken ook het grondwitloofseizoen officieel van start is gegaan, blijft het een zeer geliefd product, ondanks dat het onder jongeren ook hier wat minder bekendheid begint te genieten. "We zien inderdaad weer dat er veel vraag is naar het witloof, maar helaas blijft het aanbod vooralsnog wat achter", legt Herman Lion van Lathouwers uit.
Reden hiervoor is, zo vertelt de handelaar, dat er simpelweg steeds meer telers verdwijnen. "In de grondwitloof zie je dat er minder en minder telers zijn. Het is natuurlijk een zeer arbeidsintensieve teelt, waardoor veel telers of geen opvolging hebben of er simpelweg mee stoppen. Daarnaast zijn er een stuk minder pennen dit jaar. Het resultaat is dat er wel vraag is, maar het aanbod achterwege blijft. Het zorgt ook voor relatief hoge prijzen voor de tijd van het jaar."
Het grondwitloofseizoen blijft in België altijd een bijzonder moment. Het land is een van de weinige landen waar dit nog geteeld wordt en het geeft de verkoop dan ook altijd een boost. "Witloof blijft daarbij ook wel een echt winterproduct. Je ziet wel meer en meer dat men in de zomer de witlof door een salade heen doet, maar het stoven is echt voor de koudere dagen."
Dit geldt ook voor de hydrowitloof, waar de markt, zo stelt Herman, wel een stuk stabieler is. "Dat is natuurlijk een product wat minder iets interessanter blijft om te telen door de iets mindere arbeidsintensiviteit. Ook hier zien we wel een lichte daling in telers, maar over het algemeen blijft de aanvoer daar wel op een behoorlijk niveau. Het zorgt ook voor wat stabielere prijzen, maar nu het grondwitloofseizoen is afgetrapt is de interesse over het hele spectrum van witloof toch wat meer aanwezig."
Of die interesse in de komende maanden ook blijft, is nog maar de vraag. Ook in België blijft witloof een product van controverse. De een vindt het heerlijk en de ander heeft er niets mee. Zeker onder jongeren komt het minder in de keuken terecht. In Nederland is daarom een witlofcampagne gelanceerd. Volgens Herman kan hier in België ook iets mee gedaan worden. "We hebben de Week van de Witloof en VZW Grondwitloof zet het product goed in de kijker, maar ik ben van mening dat er toch wel wat meer gedaan kan worden om de spotlight te zetten op het vakmanschap en veelzijdigheid van dit mooie product."
Voor meer informatie:
Herman Lion
Lathouwers en Co
Veilinglaan 39
1861 Wolvertem (Meise), België
+32 (0)52 39 79 00
[email protected]
www.lathouwers.net