Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-vervoerders over hogere Duitse tolheffing: "Stijgende vrachtkosten drijven prijzen op"

De aanstaande tolverhoging op 1 december doet de gemoederen in de Duitse expeditiebranche hoog oplaaien, ook in het groenten- en fruittransport. De geplande enorme verhoging van het toltarief zal leiden tot een aanzienlijke stijging van de vrachtkosten, die moeten worden doorberekend aan de vrachtbetaler. We spraken met verschillende versvervoerders over de maatregelen en de gevolgen voor het groenten- en fruittransport.

Verdere aanscherping van de marktomstandigheden
"Als logistiek dienstverlener hebben we geen andere keuze dan de kostenstijging te accepteren", benadrukt Stefan Streuer, Managing Director van de Landgard logistieke dochteronderneming Fresh Logistics System met locaties en partners in heel Duitsland. "Aan de ene kant is het natuurlijk essentieel vanuit het oogpunt van duurzaamheid om de doelstellingen op het gebied van klimaatbescherming te halen. De geplande verhoging van de tol voor vrachtwagens zal hier zeker stimulansen creëren om het vrachtvervoer klimaatvriendelijker te maken. De vraag is echter of dit op dit moment het juiste instrument is. Alternatieve aandrijvingen en de bijbehorende infrastructuur, die een verlaging van de tolkosten mogelijk zouden maken, zijn nog niet beschikbaar op de schaal die nodig zou zijn voor het gebruik ervan in de logistiek."


Stefan Streuer van Fresh Logistics System GmbH

In combinatie met de andere kostenstijgingen die al hebben plaatsgevonden of momenteel nog worden verwacht in de groene sector, zou dit de situatie nog verder verslechteren in een toch al zeer gespannen marktomgeving, voegde Streuer eraan toe. "Uiteindelijk leiden stijgende vrachtkosten tot hogere prijzen in de handel en dus tot stijgende kosten voor de consument. Dit zal op zijn laatst duidelijk voelbaar zijn wanneer ook het stedelijk bezorgverkeer wordt getroffen door de volgende geplande tolverhoging in juli 2024."

Verdere daling van marges gevreesd
"De geplande tolverhoging zou ook voor ons echt problematisch zijn", zegt Geoffrey Reinhard van Berdin in Saarlouis. Het bedrijf uit Saarland is actief als groothandel, maar treedt ook op als logistiek dienstverlener voor derden, deels met eigen vrachtwagens. "Iedereen moet er nu haastig over nadenken. Naar verluidt zal de tol ongeveer verdubbelen, wat weer een enorme impact op de prijzen zou hebben. Het komt erop neer dat de logistieke dienstverlener het grootste deel van de kosten zal dragen, aangezien de kosten niet volledig aan de klant kunnen worden doorberekend."

"In de nationale sector is het al zo dat er vaste prijzen worden afgesproken en dat de tol afzonderlijk wordt berekend, vergelijkbaar met de dieseltoeslag. Het moet ook gezegd worden dat de marges in de expeditiebranche al erg laag zijn", vervolgt Reinhard.

Kostendrijver in plaats van kostenrem
"Onder het mom van milieuvervuiling probeert men het wegtransport terug te dringen, wat ik ook gedeeltelijk kan begrijpen en waar ik het mee eens ben. Er zijn echter al verschillende maatregelen genomen, zoals dieseltoeslag en CO2-belasting, waardoor wij vervoerders met een dubbele last worden geconfronteerd. In mijn ogen is dit geen kostenrem, maar een kostendrijver", zegt Andreas Vortkamp, directeur van het gelijknamige bedrijf met vestigingen in Ahaus en Billerbeck.

De transportkosten zullen in alle segmenten stijgen, zegt de expediteur, die zich ook bezighoudt met groenten- en fruittransporten. "De kostendruk, of het nu gaat om tolheffingen, CO2-toeslagen, verzekeringspremies of personeelskosten, zal alleen maar verder toenemen, wat uiteindelijk vooral de grote expediteurs in de kaart speelt. Voor middelgrote expediteurs is het vooral zaak om zich in hun niche te handhaven en punten te scoren met kwaliteit en speciale diensten. Groenten en fruit zijn bijvoorbeeld een kwaliteitsgevoelige sector. Je moet de vrachtkosten altijd afzetten tegen de waarde van de producten. Vanuit dat oogpunt is het ook een soort verzekering om een betrouwbare expediteur in te schakelen in plaats van hoge verzekeringspremies te betalen."

Verdere reductie in de koeltransportsector dreigt
De geplande tolverhoging van 83% zal een enorme impact hebben, vooral op het langeafstandstransport, voorspelt een groenten- en fruitexpediteur in het westen van Beieren. "Vooral de lege kilometers zullen een enorme impact hebben. Met name in de groenten- en fruitsector komt het af en toe voor dat een pallet wordt geweigerd en ergens naartoe moet worden gereden. Dit hoge klachtenpercentage in vergelijking met andere gebieden van de voedingssector zal hier een impact hebben. In lijn met de huidige trend zal de sector koeltransport waarschijnlijk blijven krimpen. De reserves, als die er al zijn, zouden in december al op kunnen zijn."

Financiële lasten voor mensen toegenomen
"De tolverhoging op 1 december a.s. zou extreem zijn," zegt Konstantin Popov, directeur van PS Food Logistics en voorzitter van de raad van bestuur van de Duitse Logistiek & Transport Vereniging (BLV), in een verklaring. "Meer dan 80% van de dagelijkse goederen wordt per vrachtwagen vervoerd en deze extra kosten worden vaak doorberekend aan de consument. Dit leidt tot stijgende prijzen en draagt bij aan de inflatie, waardoor de financiële lasten voor de bevolking toenemen."

Voor meer informatie:
Stefan Streuer
Fresh Logistics System GmbH
Veilingstraße A1
D-47638 Straelen-Herongen
Tel: +49 (0)2839 59 4153
[email protected]
www.freshlogistics.de

Geoffrey Reinhard
Hans Josef Berdin GmbH
Langwies 36
D-66802 Überherrn
Tel: +49 (0)6836 91 999-0
[email protected]
www.berdin-gmbh.de

Andreas Vortkamp
Hubert Vortkamp GmbH
Zentrale: Harmate 24
D-48683 Ahaus
Tel: +49 (0)2561 98010
Niederlassung Billerbeck:
Tel: +49 (0)2543 25 188
[email protected]
www.vortkamp-logistik.de

Konstantin Popov
Bundesverband Logistik & Verkehr-pro e.V.
Schulzendorfer Straße 20
D-15806 Zossen
Tel: +49 (0)7132 4522131
[email protected]
www.blv-pro.de