Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kloof tussen uitgaven Vlaamse en Waalse consumenten wordt kleiner

België: Aankopen voor bio weer in stijgende lijn

De aankopen voor bio stegen in de periode van juli 2022 tot juni 2023 sneller dan de bestedingen voor voeding in totaal. Dit blijkt uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van VLAM. Bio herpakt zich, na de daling in 2022 ten gevolge van de sterk gestegen levensduurte.

De totale voedings- en huishoudbestedingen (FMCG) stegen als gevolg van de hoge voedingsinflatie (13,9%) in de periode juli 2022 - juni 2023 (MATQ2 2023) met 8,3%. De bestedingen aan verse voeding stegen iets sterker dan gemiddeld (+9,3%). Het aantal winkelbezoeken zit opnieuw in de lift en hard discount wint verder terrein, ook in de versmarkt.

In de laatste 12 maanden stegen de totale biologische bestedingen met 13% (21% bij vers) sterker dan de totale voedings- en huishoudbestedingen. Daardoor groeide het bio-aandeel van 3,4% naar 3,5% (en in vers van 4,9% naar 5,4%). De groei van het bio-aandeel situeert zich enkel in Vlaanderen en in vers. In absolute cijfers overtreft de Vlaamse biologische markt voor het eerst sinds enkele jaren de Waalse bio-markt. Per capita besteedt de Waal nog wel beduidend meer aan bio-producten dan de Vlaming, maar de kloof wordt kleiner. Het aantal bio-kopers stagneert voor de meeste categorieën behalve voor vlees, vleeswaren en brood. Vlees, vis en brood groeiden sterk in volume per capita. Bio-zuivel en eieren daarentegen daalden sterk in volume. Het hoogste bio-aandeel vinden we bij eieren (17%), maar dit aandeel daalde.

De gepensioneerden uit de hogere sociale klasse en de oudere singles hebben het hoogste bio-aandeel (>4%). Het prijsverschil tussen bio en gangbaar verkleint voor de beschouwde producten in de productkorf, behalve voor melk en yoghurt blijft het prijsverschil status quo.

De klassieke supermarkt (Dis 1) blijft het grootste bio-kanaal met 45% marktaandeel, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal (waaronder ook Bio-Planet) met een aandeel van 30%. Hard discount groeit sterk voor onder andere verse voeding maar niet voor bio en blijft steken op 7% marktaandeel. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleinere distributiekanalen, maar met het hoogst percentage aan biologische producten in het assortiment. 30% van de omzet is hier van bio-kwaliteit, terwijl dit bij hard discount slechts 1,3% is.

Bron: VLAM.be via BioForum

Publicatiedatum: