Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Atilla Vandenbogaerde, Atilla Dagvers:

"Als horecagroothandel moet je tegenwoordig de convenienceproducten op orde hebben"

Tholen - Als bedrijf moet men blijven evolueren om in te spelen op de vraag van de markt. Waar de maatschappij verandert en sneller wordt, daar wordt gebruiksgemak steeds belangrijker. Echter blijft in de horeca de drang aanwezig om je te onderscheiden in smaak en esthetiek. "Grote cateringbedrijven of restaurants die honderden mensen moeten bedienen, maar amper personeel kunnen vinden, springen op kant-en-klare producten. Alleen blijft het opmaken van het bord voor chefs belangrijk. Smaak, service en gebruiksgemak, dat zijn de pijlers waar we ons in willen onderscheiden", vertelt Atilla Vandenbogaerde van groothandel Atilla Dagvers, die zich specialiseert in het hogere horecasegment.

Atilla is inmiddels een vierde generatie familiebedrijf in het Belgische Deerlijk. De groothandel vindt zijn origine bij de overgrootmoeder van Atilla, die begin 20e eeuw een groenten- en fruitwinkel begon. "Haar zoon, mijn grootvader, is vervolgens begonnen met het leveren aan andere winkels. Dat is ook de man die mijn passie voor de sector heeft aangewakkerd door me te laten zien hoeveel liefde en arbeid er in een product gaat zitten. Mijn vader besloot zich vervolgens met deze leveringen ook te gaan richten op de horeca", legt Atilla in een notendop uit.

"Ik besloot ons aandeel in dit horecasegment, toen ik ook in het bedrijf stapte, uit te gaan breiden. Inmiddels leveren we met zo'n 10 man personeel aan ruim 280 klanten in Oost- en West-Vlaanderen. Hierbij breiden we bewust stapsgewijs streek voor streek uit, want het beperken van verloop van onze klanten is ons hoofddoel. Zorgen dat we geen klanten verliezen door constante kwaliteit en service te bieden."

Groothandel en winkel
Naast de groothandel bestaat overigens de particuliere winkel van het bedrijf ook nog altijd. "Daar werken we nog met vier verkopers, wat ons zeker in coronatijd veel geholpen heeft. Daar is het allemaal begonnen en gedurende de pandemie heeft het ons gered. Door de sluiting van de horeca hadden we 50 procent minder omzet, maar beleefde de winkel haar beste omzet in jaren. De gestegen consumptie en drang naar thuis koken was koren op de molen voor de particuliere winkel. Het spreiden van de risico's is ook de reden dat we nog steeds op beide inzetten."

Toch is de groothandel bij Atilla Dagvers het grootste groeiende aandeel binnen het bedrijf. De jonge ondernemer probeert zich hierin te onderscheiden door het persoonlijke gevoel te houden. "Natuurlijk heb je in België veel grote spelers die leveren aan ketens, maar wij, als horecaleverancier, kunnen ons onderscheiden door de service. We hebben een directe WhatsApp-lijn, waardoor klanten of koks ons direct kunnen contacteren bij problemen of vragen. Daar moeten we dan snel op inspelen. Doordat we proberen stapsgewijs te groeien, kunnen we geografisch gezien dan ook kort op de bal spelen."

Eigen zachtfruit en specialiteiten
Haar producten koopt de horecagroothandel, die ook slagerijen en bakkerijen belevert, in bij telers en handelaren in Nederland, België en Frankrijk. "We zitten dicht bij de Franse grens, waardoor we in alle drie de landen dagelijks kwalitatief in kunnen kopen. Dat is ons speerpunt." Hierbij specialiseren ze zich in de nicheproducten, maar ook zachtfruit is een paradepaardje van het assortiment, zo stelt Atilla.

"Wij zoeken stad en land af voor de beste aardbeien en frambozen, maar dat is momenteel zeer lastig. Portugal geeft bijna niets af en de kwaliteit vanuit Spanje is matig. Bovendien blijft Marokko ook lastig. Het is de reden dat de aardbeien en frambozen momenteel flink aan de prijs zijn. Gelukkig hebben we altijd wel Belgische aardbeien uit eigen kas staan, waar we ook in de winter mee door blijven gaan. Voor nu is dat voornamelijk Elsanta, maar binnen 3 weken stappen we hierbij over op de Sonata, wat echt een zeer smaakvol ras is."

Convenience
Daarnaast ziet Atilla dus een alsmaar stijgende vraag naar gebruiksgemak. "Dat is iets waarbij we realiseerden dat we erin mee zullen moeten. Als horecagroothandel moet je tegenwoordig de convenienceproducten op orde hebben. We willen constant goede kwaliteit leveren en zowel smaak als een mooi opgemaakt bord zijn voor koks nog altijd prioriteit, maar in deze tijden zijn versneden en verwerkte groenten en fruit nu eenmaal een must."

"Personeel is niet meer te vinden en dan zijn bijvoorbeeld pompoenblokjes die direct te verwerken zijn in soepen of gerechten ideaal voor koks. Het is ook de reden dat we aan het kijken zijn om naar een grotere site langs de E17 te verhuizen, waar we een eigen snijkeuken en verpakkingslijn kunnen gaan installeren. Op deze manier kunnen we zelf aan de slag met de verwerking van de beste producten om de groei voort te blijven zetten, vanuit de pijlers service, smaak en gebruiksgemak."

Digitalisering
Toch komen er bij deze groei ook de nodige uitdagingen kijken, zo legt de ondernemer uit. "Ik denk dat voor ons op dit moment digitalisering de grootste uitdaging is. Hoe meer klanten je bedient, hoe meer orders je binnenkrijgt. We moeten zorgen dat deze orderverwerking dan ook geautomatiseerd wordt binnen het bedrijf. Orders via de webshop of mail die automatisch ingelezen worden in het systeem, waarna de pickbon gemaakt kan worden en de levering zo rap mogelijk klaar staat. Dat is iets waar we ons nu volledig op in aan het zetten zijn. Het laat zien dat men zichzelf ook niet voorbij moet lopen, want als de orders niet verwerkt kunnen worden, gaat dat ten koste van de kwaliteit."

"Ten slotte blijft het vinden van bekwaam personeel uiteraard altijd een zorgenkindje", besluit Atilla. "Een appel is een appel niet. We leveren geen boeken, maar levende producten waar veel verschil in kwaliteit kan zijn. Dan heb je bekwaam personeel nodig die er met het oog overheen gaan. Dat is heel belangrijk voor ons. Zo werken we al met een drietal, die vroeger zelf teler zijn geweest. Zij waarborgen de kwaliteit voor het de deur uit gaat. Toch blijven extra handjes nodig, maar dit vinden is helaas niet altijd meer evident."

Voor meer informatie:
Atilla Vandenbogaerde
Atilla Dagvers
René De Clercqstraat 2
8540 Deerlijk, België
+32 (0)56 71 14 68
[email protected]
www.atilla.be