51% van de Europese vleeseters is actief bezig om hun vleesconsumptie te verminderen. Dat blijkt uit het nieuwe door de EU gefinancierde Smart Protein onderzoek, uitgevoerd door ProVeg in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.
De belangrijkste redenen voor respondenten om minder vlees te eten zijn gezondheid (47%), gevolgd door milieuoverwegingen (29%) en dierenwelzijn (26%). In Nederland zijn milieu en dierenwelzijn de belangrijkste motivaties, terwijl gezondheid bijvoorbeeld in Italië een grotere rol speelt.
In 2021 was het percentage vleesminderaars lager, op 46%. Opvallend is dat slechts 27% van de Europese consumenten zich als flexitariër identificeert, wat een daling van 10% betekent ten opzichte van 2021 (30%).
Andere belangrijke resultaten:
- Flexitarisch eten overstijgt generaties: 29% van de boomers, 27% van generatie X, 28% van de millennials en 26% van generatie Z identificeert zich als flexitariër.
- Peulvruchten zijn de meest populaire plantaardige eiwitbron. 66% van de Europeanen geeft aan af en toe peulvruchten te eten, terwijl 53% ze vaker op het menu wil zetten.
- Gemiddeld consumeert 28% van de Europeanen minstens één keer per week minstens één plantaardig alternatief voor dierlijke producten, versus 21% in 2021.
- 46% van de Europeanen meldt een toename van hun vertrouwen in plantaardige alternatieven vergeleken met twee jaar geleden.
- 62% van de respondenten is voorstander van het afschaffen van belasting op voedingsproducten die milieu- en gezondheidswaarden ondersteunen.
- Het totale percentage flexitariërs, veganisten, vegetariërs en pescotariërs onder de Europese bevolking is 46%.
Verschuiving naar een beter dieet
Smart Protein-coördinator, professor Emanuele Zannini, benadrukt het belang van duidelijke en eenvoudige informatie over de ingrediënten en technologieën die worden toegepast voor de ontwikkeling van plantaardige voedingsproducten. "Dit zal steeds meer consumenten – inclusief de meer sceptische consumenten – aanmoedigen om met meer vertrouwen een verschuiving naar een beter dieet voor hun gezondheid en voor de planeet te omarmen."
In totaal werden 7.500 mensen in 10 Europese landen – Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Spanje, Groot-Brittannië – gevraagd naar hun houding ten opzichte van de consumptie van plantaardig voedsel, hun vertrouwen in deze producten, hun huidige consumptiegewoonten en de belangrijkste drijfveren achter hun voedselkeuzes. Het onderzoek werd uitgevoerd met steun van het Nederlandse marktonderzoeksbureau Innova Market Insights.
Bron: ProVeg International