De harde wind van vorige week is de kakitelers in Spanje, die zich momenteel midden in de oogstperiode bevinden, niet goed bekomen. Er is fruit van de bomen op de grond gevallen en er is schade aan de schil door het zwiepen van takken. De hoeveelheid beschikbaar klasse I product zal daarom afnemen, terwijl het seizoen wat de afzet betreft wel goed van start is gegaan.
"We oogsten veel meer kaki’s dan vorig jaar, maar anderzijds kunnen we zeker niet spreken van een overvloedige oogst", vertelt Kiko Torres, directeur bij Exquisite Fruits uit de Valenciaanse gemeente Gandía. "We ramen het directe verlies door de krachtige wind van vorige week op ongeveer 15% van de kaki’s die nog geoogst moesten worden. Dat is dan het fruit dat op de grond is gevallen."
Bovendien heeft het zwiepen van de takken sporen nagelaten op de schil van een deel van het fruit, waardoor het niet meer als klasse I product kan worden afgezet. "Het gaat om 30 tot 40 procent van de oogst", zegt Kiko Torres. "Maar dat kan er natuurlijk wel voor zorgen dat de prijzen van partijen van de hoogste kwaliteit gedurende de rest van het seizoen op peil kunnen blijven, terwijl ze doorgaans dalen in de loop van de maand november", voegt hij eraan toe.
Volgens de teler en exporteur verloopt de verkoop sinds het begin van het seizoen behoorlijk goed. "De prijzen waren meteen tevredenstellend. We hebben al 35% meer kaki’s verkocht vergeleken met vorig jaar, toen de opbrengst heel sterk was teruggevallen. We hebben meer kilo's beschikbaar, maar bovendien is er meer vraag, wellicht als gevolg van onze commerciële inspanningen die we elk jaar leveren met het aanbod van een breed assortiment producten", zegt hij.
Het volledige aanbod van dit Valenciaanse bedrijf is voor de export bestemd, met verkoop in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Duitsland en het Midden-Oosten.
Na altijd met supermarktketens te hebben gewerkt, levert het bedrijf dit jaar ook aan groothandelsmarkten in Duitsland, zoals Hamburg. "We willen ons merk Style by Fruits voor citrus en kaki positioneren op de Duitse groothandelsmarkten. In tegenstelling tot de retail waardeert dit type verkoopkanaal niet alleen de kwaliteit van het product, maar ook andere factoren zoals presentatie, verpakking… Het erkent de waarde van merken en daardoor is ook groei mogelijk", besluit Kiko Torres.
Voor meer informatie:
Kiko Torres
Exquisite Fruits, S.L.
Plaza del Prado, 21
46702 Gandía (Valencia) - Spanje
Tel: +34 960 653 909
Mob:+34 663 129 129
[email protected]
exquisitefruits.com