Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Betere beschikbaarheid Turks citrus

"Het Turkse citrusseizoen is in volle gang en het lijkt een stuk beter te worden dan vorig jaar," vertelt Coskun Eren, marketingmanager van exporteur Eren. "Traditioneel starten we ons seizoen rond half september met de Meyer citroenen. Meyer ligt nog steeds in het schap, maar we zetten ook al Interdonato citroenen, Star Ruby en Rio Red grapefruit, Dobeshi Beni en Satsuma mandarijnen en Navelina sinaasappelen af. Vorig jaar was het zeer lastig met beperkte volumes, hoge prijzen en een onstabiele vraag. Nu verwachten we een veel beter en voorspelbaarder seizoen. De volumes zijn alvast tevredenstellend en de kwaliteit ook. De retailprogramma’s zijn ondertussen afgesproken en die liggen in de lijn der verwachtingen. Nu gaan we op volle toeren door."

Volgens Eren zal er dit seizoen veel meer citrus beschikbaar zijn, ondanks de weersperikelen en vertragingen dientengevolge. "Voor vrijwel alle citrussoorten werden hogere volumes verwacht dan vorig seizoen. Het weer heeft wel een impact gehad op het groeiseizoen en de oogst, met een kleine vertraging van de start van het seizoen als gevolg, bovenop kleinere maten. Maar telers die vroeg actie ondernamen hebben de hitte het hoofd kunnen bieden. Ook wij zijn erin geslaagd onze activiteiten onder deze moeilijke omstandigheden voort te zetten."

Volgens Eren doen de Europese en de Noord-Amerikaanse markt het beter dan aanvankelijk verwacht. "Lang voordat het seizoen begon, toen we onze programma's aan het opstellen waren, zagen we een sterke vraag vanuit bijna al onze bestaande markten. Het is ons doel om aan al de eisen van onze bestaande klanten te voldoen, maar ook om uit te breiden met nieuwe klanten. Tot nu toe kunnen we zeggen dat Europa, Rusland en Noord-Amerika goed presteren als markt voor ons, maar we voorzien dezelfde trend op de markt in het Verre Oosten eens we met de late rassen beginnen."

Turkije is niet het enige land met een betere citrusoogst dit jaar. Eren stelt dat er stevige concurrentie zal zijn op de markten. "We verwachten zware concurrentie, want ook onze concurrenten hebben een betere oogst. Maar het is wel zo dat sommigen zich meer concentreren op Europa, terwijl anderen zich vooral richten op Rusland en het Verre Oosten."

Hoewel de concurrentie dit jaar sterk is, is Eren van mening dat het Turkse citrus op de lange termijn een concurrentievoordeel heeft. "In het zuiden van Turkije, waar bijna alle citrus vandaan komt, heerst een gematigd subtropisch klimaat. Dankzij dat klimaat en de vruchtbare gronden groeit er citrus van hoge kwaliteit. Het seizoen duurt van september tot eind mei, met export naar meer dan 100 landen en voortdurende marketingactiviteiten om de opwaartse trend in zowel bestaande als nieuwe markten te behouden. Ontwikkelingen op het gebied van land-, zee- en luchttransport, samen met technologische investeringen in verpakkings-, opslag- en irrigatiefaciliteiten, zullen ons op de lange termijn een concurrentievoordeel geven."

"Dankzij nieuwe markten en nieuwe klanten, met name supermarktketens, zullen we onze verwachtingen voor een goed seizoen kunnen waarmaken. De citrusseizoenen schommelen doorgaans van jaar tot jaar. Vorig jaar was het niet zo’n goed seizoen. De opbrengst was laag en de prijsvolatiliteit was hoog. Dit jaar wordt het een rustiger seizoen met goede volumes", besluit Eren.

Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
Tel: +90 533 695 5802 (Turkije)
[email protected]
www.freshanatolia.com