Schwan Regiofruit slaat een breed scala aan regionale producten van over de hele wereld op in een magazijn van 4.500 m2, waarvan 1.500 m2 gekoeld. Ondanks een aantal uitdagingen, onder andere met betrekking tot het weer, heeft het groothandelsbedrijf geen problemen ondervonden. "Griekenland is een belangrijke leverancier van ons druivenassortiment. De branden en de daaropvolgende extreme regenval in Griekenland leidden echter tot enorme kwaliteitsproblemen", zegt algemeen directeur Hendrik Schwan. Hij leidt het bedrijf, voorheen bekend als Kartoffel Kuhn Großmarkt, sinds 2021. Tijdens een bezoek aan het bedrijf sprak Schwan over de ontwikkeling van verschillende producten uit zijn assortiment en over enkele mijlpalen die het bedrijf tot nu toe heeft bereikt.
Vlnr: Verkoper Mike Cunningham, Managing Director Hendrik Schwan en inkoper Vincent Gärtner. Cunningham werkt al 32 jaar bij het bedrijf, terwijl Gärtner in maart 2023 bij het bedrijf kwam.
Moeilijk aardappel- en appeljaar
"De marktsituatie voor aardappelen was dit jaar ook uitdagend. Voor zover ik weet, is er nog nooit een aardappeljaar zo duur geweest als het huidige, wat ook te maken heeft met de weersomstandigheden. Appelen zijn ook dit jaar weer erg klein van formaat. In de regel verkopen we vooral appelen van groot kaliber, die vooral interessant zijn voor Russische ketens", merkt Schwan op.
Naast regionale producten betrekt Schwan Regiofruit ook goederen van telers in Italië en Spanje, zoals slagersuien.
"De zomer was vrij regenachtig, maar zodra het warmer werd, ging de kwaliteit van de producten achteruit. Op zich is dat niet ongewoon. Ik denk echter dat het in de toekomst moeilijker zal worden, omdat de zomers steeds heter worden. Ik ben benieuwd of het ooit mogelijk zal zijn om het hele jaar door groenten te telen in de Pfalz. Dat zou in ieder geval een van de weinige positieve aspecten van de klimaatverandering zijn."
Momenteel worden er ook kastanjes uit Frankrijk aangeboden. "Het kastanjeseizoen is een week later begonnen. Het prijsniveau is een paar cent lager dan vorig jaar", zegt Cunningham. "Maar de kwaliteit is erg goed. Er zijn ook geen problemen geweest met de levering."
Twee ton asperges naar Dubai
Wat betreft citrus verwacht Schwan normale hoeveelheden, maar weinig tot geen grote kalibers, zoals clementines. "Wat wel veranderd is, is dat de prijs van Italiaanse druiven zo hoog is dat we nu al onze toevlucht nemen tot overzeese producten."
Schwan was nogal voorzichtig over de export. "In 2022 verkochten we twee ton asperges aan een groothandel in Dubai die onder andere levert aan restaurants met Michelinsterren. Dit jaar hadden we echter meer dan genoeg te doen met onze dagelijkse business, vandaar dat we ons nog steeds op de achtergrond houden wat betreft de export." Toch staat het bedrijf open voor nieuwe ideeën.
Beperkte houdbaarheid van merkproducten
Bimi broccoli en paksoi hebben zich de afgelopen jaren gevestigd als trendproducten. Hoewel er in principe geen producten zijn waar de vraag naar afneemt, vermoedt Schwan dat sommige grote merken niet lang genoeg meegaan om nieuwe producten te ontwikkelen, ondanks hun goede kwaliteit. "Sommige bedrijven vertrouwen erop dat een aantrekkelijke verpakking genoeg is om €0,40 tot €0,50 meer te kunnen vragen. Het probleem hierbij is dat ze werken met verouderde bedrijfsmodellen. Het is echter belangrijk om je bedrijfsmodel voortdurend onder de loep te nemen en verder te ontwikkelen, of je nu te maken hebt met retailers, klanten of werknemers."
Winstmarges worden kleiner
Qua omzet valt er niets te klagen, maar het wordt steeds moeilijker om het bedrijf draaiende te houden. "We verkopen uitstekend. Ik zou de telers graag meer geld betalen, maar we moeten natuurlijk ook kijken hoe we dat geld kunnen genereren. Als ik maar € 0,50/kg van mijn klanten krijg, kan ik de producent geen € 0,60/kg geven. De markt ondergaat sowieso grote veranderingen. De grote bedrijven worden groter, terwijl kleinere bedrijven steeds meer verdwijnen." Schwan benoemt het vasthouden aan verouderde structuren als een van de grootste problemen.
Groei dankzij de bestelapp
"Vooral bij sommige traditionele bedrijven wordt duidelijk dat er een gebrek is aan nieuwe ideeën. Communicatie is het allerbelangrijkste in deze business. Dat een vrachtwagen soms te laat is, hoort erbij, maar het moet wel goed gecommuniceerd worden", zegt Schwan. Sinds dit jaar biedt Schwan Regiofruit een bestelapp waarmee klanten 24 uur per dag producten kunnen kopen. "De reacties op onze bestelapp zijn zeer positief. Klanten die voorheen één keer per maand bij ons kochten, doen dat nu twee keer per week dankzij de app. Ook voor ons biedt de app voordelen: enerzijds besparen we op personeelskosten dankzij de app en anderzijds is het foutpercentage bij bestellingen bijna nul." De app kan ook worden gebruikt om de route te volgen van de vrachtwagens die leveren. "Samenwerking met klanten moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Dit geeft ons een enorm concurrentievoordeel."
Voor meer informatie:
Hendrik Schwan
Schwan Regiofruit
Gottlieb-Daimler-Straße 14
D-68165 Mannheim, Duitsland
Tel.: +49 621 4450930
[email protected]
http://www.schwan-regiofruit.de