Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuadoraanse bananensector houdt Panamakanaal in de gaten

De huidige lange transittijden in het Panamakanaal door de droogte, met het droogste regenseizoen en de droogste maand oktober in 73 jaar, worden nauwlettend in de gaten gehouden door Ecuador. 82% van de 354,6 miljoen kartons bananen die het land jaarlijks exporteert, moet door deze waterweg.


Foto: Autoriteit van het Panamakanaal

José Antonio Hidalgo, directeur van Aebe, een Ecuadoraanse vereniging van bananenexporteurs: "82% van de Ecuadoraanse exportbananen passeert het kanaal, namelijk het fruit bestemd voor de oostkust van de Verenigde Staten, Europa, het Middellandse Zeegebied en Rusland, met uitzondering van Vladivostok. 12% van onze bananen gaat naar de westkust van de VS, Oost-Azië (China, Japan, Zuid-Korea), Vladivostok en Zuid-Amerika. Van de bananen die het Panamakanaal door moeten, zit 80% op containerschepen en 20% in gespecialiseerde schepen die moeite hadden het kanaal door te varen."

De Autoriteit van het Panamakanaal waarschuwde in hun laatste advies (van 8 november 2023) aan rederijen dat er door 41% minder regenval verwacht wordt dat er de komende maanden minder schepen zullen kunnen passeren. "Bovendien worden het Kanaal en het land geconfronteerd met een minimale waterreserve die de watervoorziening voor meer dan de helft van de bevolking van 4,44 miljoen personen moet garanderen en tegelijkertijd de werking van de interoceanische waterweg in stand moet houden."

Hidalgo zegt dat de containerschepen die in Panama de meeste vertragingen hebben ondervonden de neopanamax of postpanamax schepen geweest. "Dat is vanwege hun grote diepgang. Ze zijn in de afgelopen vijf jaar gebouwd met als doel navigatiedagen te besparen en het brandstofverbruik in een scenario van hoge olieprijzen te verminderen. De meeste koelschepen hebben anderzijds tot nu toe geen problemen gehad om het Kanaal over te steken."

Hij zegt dat de bananensector in Ecuador de wekelijkse bewegingen van schepen door het kanaal nauwlettend in de gaten houdt. "De meeste reefercontracten zijn halfjaarlijks. Bovendien is de vrachtreductie in reefer containers kleiner geweest in vergelijking met droge bulklading zonder contract. Ecuador verkoopt FOB, daarom is het risico voor de importeur. De situatie in het Panamakanaal is een rechtstreeks gevolg van de weersomstandigheden, dus de logistieke situatie moet week na week worden geanalyseerd om een gebrek of overschot op de bestemmingsmarkten te voorkomen", besluit Hidalgo.

Voor meer informatie:
José Antonio Hidalgo
Aebe
Tel: +593 96 402 9141 (Ecuador)
[email protected]
www.aebe.com.ec

Publicatiedatum: