Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis

“Thuisverbruik groenten en fruit daalt, maar ligt nog boven niveau pre-corona"

Tholen – Het kopen van gezonde ingrediënten staat bovenaan het boodschappenlijstje van de consument, zo blijkt uit onderzoek van GfK en GroentenFruit Huis. Prijs komt op de tweede plaats. Het addertjes onder het gras is dat de consument wel sterk op de prijs blijft letten en dat, ondanks de focus op gezondheid, het thuisverbruik van groenten en fruit een dalende trend laat zien. “De consument verandert, dat vraagt om aanpassen van de verkoopkanalen”, liet Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis tijdens de AGF-beurs Zuid-Nederland zien.

De inflatie laat een dalende trend zien, maar de prijzen van groenten en fruit zijn nog altijd hoog. "Dat ligt niet alleen aan de inflatie, maar vooral ook aan de beschikbaarheid", zei Wilco. In februari en maart van dit jaar piekten daarom de prijzen voor groenten.

Uit berekeningen van GroentenFruit Huis bleek al dat de consumptiegroei van groenten en fruit, ingezet in het coronajaar een terugval liet zien. In 2023 zet deze trend door. Uit cijfers tot en met september 2023 blijkt dat, vergeleken met 2022, het thuisverbruik van groenten met 4% is gedaald en van fruit met 3%. "Die consumptiecijfers liggen voor groenten nog wel flink hoger (9%) dan in het pre-coronajaar 2019", zo vertelde Wilco. Voor fruit zijn de consumentenaankopen in 2023 gelijk aan die van 2019.

Gevraagd naar koopmotieven van consumenten zijn gezonde ingrediënten met 41% het belangrijkste criterium bij de aankoop van voeding. De hoge inflatie en de prijsperceptie staan met 34% op de tweede plaats. Voedselverspilling scoort met 31% ook fors en daarna scoren natuurlijke ingrediënten (26%), duurzame verpakking (23%) en lokale producten (23%) ook hoog. Dat betekent dat de consument bewuster inkoopt.

En dat doet de consument toch ook op prijs. Gevraagd naar wat ze het komende half jaar meer gaan doen zijn de top 3 antwoorden: prijzen vergelijken (62%), bonbedrag zo laag mogelijk houden (54%) en overstappen naar goedkopere merken (52%). Opvallend is ook dat het kopen van lokaal, regionaal, nationaal belangrijk is voor 31% van consumenten. Dat percentage is, na een forse dip in de herfst 2022 weer toegenomen en ligt boven de meting die in de lente van 2022 werd uitgevoerd. Koopmotivaties zoals ‘mezelf verwennen’ of ‘iets voor iemand anders kopen’ is afgenomen ten opzicht van de herfst van 2022, maar ligt (fors) boven het niveau van de meting in de lente van 2022.

Supermarkten blijven het belangrijkste aankoopkanaal, 90% wordt daar verkocht. De overige 10% gaat via groentewinkels (2%), op de markt (4%) bij boeren/telers (2%) en overige kanalen (2%). Voor het gespecialiseerde kanaal zijn vooral fruitaankopen belangrijk. Positief is dat vergeleken met 2019, het jaar voor de coronapandemie, het aankoopniveau van groenten 9% hoger is, fruit is gelijk gebleven.

Kijkend naar de totale groenten- en fruitaankopen tot en met half september 2023, dalen deze met respectievelijk 4% en 3%, waarbij supermarkten slechts 2% inleverden en de overige kanalen 12%. Toch interpreteert Wilco deze cijfers als positief, want afgezet tegen 2019 (pre-corona) liggen de verkopen van groenten en fruit 6% hoger en ligt de verkoop bij boeren/telers maar liefst 50% hoger. Wilco liet ook de prijsverschillen zien tussen de verschillende kanalen. De gemiddelde prijs in de supermarkt is 3,22 euro per kilo product, in de groentewinkel ligt dat 17 eurocent hoger (3,39 euro/kilo), bij de boer/teler 15 eurocent (3,35 euro/kilo) en op de markt 8 eurocent lager (3,14 euro/kilo).

Tomaten, komkommers, bloemkool, uien, bananen, sinaasappelen, appelen en mandarijnen zijn de meest populaire producten, maar waar en in welke mate deze gekocht worden, verschilt per verkoopkanaal. Opvallend is dat aardbeien en asperges vooral in het gespecialiseerde kanaal worden verkocht en dat in de groentewinkel steeds minder losse groenten en fruit worden verkocht en meer
kant-en-klaar, dat groeide van 34% in 2022 naar dit jaar al 40% in omzet.

De belangrijkste punten voor detailhandel om op te focussen volgens Wilco: “Elk verkoopkanaal heeft toekomst, mits voldoende onderscheidend. Shoppers passen hun gedrag aan, maar gezonde ingrediënten staan op plek 1. Er is vooral winst te behalen bij jongeren als het gaat om gemak. Blijf ook innoveren en kijk naar de trends. Ken je klant en heb inzicht in de markt en je assortiment.”

Voor meer informatie:
Wilco van den Berg
GroentenFruit Huis
Tel: +31 (0)79 368 11 19
[email protected]
https://groentenfruithuis.nl