In week 45 werd de nieuwe reclamecampagne gestart voor het Duitse appelras 'Fräulein'. "Tot nu toe zijn er in Duitsland meer dan 1,5 miljoen bomen van dit ras geplant. Voorlopig zijn er geen verdere grote plantactiviteiten gepland. Dat komt omdat we eerst het merk willen opbouwen met de hoeveelheid die we tot onze beschikking hebben," aldus hoofd marketing Jens Anderson.
"De 1,5 miljoen bomen zijn verdeeld over 300 telers in heel Duitsland. Het bijzondere aan dit ras is dat alle teeltregio's erbij betrokken zijn, van het Bodenmeer tot het Alte Land en van Saksen tot Baden en in het Rijnland. Fräulein is daarom verkrijgbaar in alle Duitse teeltregio's." Fräulein is een merk van Deutsches Obst-Sorten Konsortium. Met het huidige volume kan de marketingperiode doorlopen tot ver in de zomer.
Fräulein cateringzone op de Megamarsch in Neurenberg 2023
Snelle marktintroductie, voortdurend leren
"Fräulein is een ras dat heel snel op de markt werd gebracht. Parallel aan de marktintroductie leren we ook voortdurend nieuwe dingen over de teeltomstandigheden. Dit is tegenwoordig kenmerkend voor vrijwel alle nieuwe projecten. Je kunt er gewoon geen 20 jaar meer over doen, zoals het geval was met rassen als Elstar en Jonagold. In plaats daarvan moet je meteen van start gaan. Daarom leren we elk jaar iets nieuws," zegt Anderson. Teeltspecifieke, gedetailleerde uitdagingen worden opgelost door de lokale adviesbureaus voor de fruitteelt.
Fräulein is het "sappigste ras" op de markt
"Fräulein is een Duitse appelvondst die door heel Duitsland op de markt wordt gebracht. Hierdoor onderscheidt het zich qua marktpositionering van andere rassen die ook deel uitmaken van het portfolio van Duitse telers. Het potentieel van Fräulein ligt in de knapperigheid en de sappigheid, evenals in de positionering als een echte Duitse appel." De marketingmanager wijst er ook op dat alle andere clubrassen, die ook in Duitsland worden geteeld, grotendeels wereldwijde projecten zijn.
"Export is mogelijk en zeker wenselijk. Fräulein is immers een typisch Made-in-Germany product, van teelt tot marketing. Testleveringen in verschillende regio's waren steeds positief", zegt Anderson.
Evenementen door heel Duitsland
"Als officiële cateringpartner van Megamarsch ondersteunen we ook de reclamecampagne. Deze evenementen zijn verspreid over heel Duitsland, soms ook in de teeltgebieden. Dit betekent dat we Fräulein in alle delen van Duitsland onder de aandacht kunnen brengen en onze eigen stand kunnen hebben. De appels worden daar uitgedeeld, wat ook erg goed wordt ontvangen. Dit genereert ook content die we kunnen verspreiden via onze social media platforms."
Voor meer informatie:
Jens Anderson
Deutsches Obst-Sorten Konsortium GmbH
Bassenflether Chaussee 4b
21723 Hollern-Twielenfleth, Duitsland
Tel. +49 (0)4141 9531 254
[email protected]
www.fraeulein.de