Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodservice wil biologische zwarte knoflook

Zwarte knoflook in Canada wint aan populariteit binnen de foodservice. “Een groot deel van onze volumes gaat indirect naar restaurants. Veel chefs experimenteren ermee. Het is een nieuw product en de afzet blijft toenemen”, zegt Jimmy Clubb van het in Quebec gevestigde The Garlic Clubb Ltee. De zwarte knoflook wordt ook verkocht aan distributeurs en verwerkers en rechtstreeks aan de consument via de website van het bedrijf en Amazon.

Wat is zwarte knoflook? Het zijn verse knoflookbollen die 30 dagen lang in de oven hebben gelegen op een temperatuur van 60-80 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 90-100 procent. De knoflook wordt zwart en verandert van textuur, smaak en geur. Hij wordt zoeter en hartiger en verliest de scherpe smaak waar knoflook bekend om staat. The Garlic Clubb betrekt de verse knoflook uit Ontario verwerkt het in Quebec. De zwarte knoflook wordt verkocht in bollen, gepelde teentjes en pasta.

De vraag is de afgelopen vier jaar ongelijkmatig geweest, met eerst een grote interesse in coronatijd en meer recentelijk een terugval door de voedselinflatie, die vooral de verkoop van duurdere producten heeft getroffen, zegt Clubb. De vraag was nog sterk in 2021, maar 2022 was uitdagender. “De markt is erg onvoorspelbaar. We kunnen een week of twee doorgaan zonder een bestelling te krijgen en daarna worden we opeens overspoeld.”

Canadese zwarte knoflook
Canadese zwarte knoflookproducenten hebben concurrentie van China, Spanje, Argentinië, de VS en andere landen. “Bewustwording voor zwarte knoflook groeit, maar het is nog steeds niet universeel bekend”, zegt hij.

Het bedrijf gebruikt zwarte knoflook ook als smaakmaker voor een nieuwe lijn van condimenten, van mayonaise tot sojasaus. “Het is een product dat bedoeld is om de smaak van een bestaand product te verbeteren, maar niet om die te beheersen. Maar natuurlijk is het ook een heerlijke smaak op zichzelf”, besluit Clubb.

Voor meer informatie:
Jimmy Clubb
The Garlic Clubb Ltee
[email protected]
http://www.garlicclubb.com/