Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alternatief voor Kaapstad

Eerste export van Namibische druiven via haven van Walvis Bay

Op het Internationale Table Grape Symposium, dat plaatsvond in het Zuid-Afrikaanse Somerset West van 26 november tot en met 1 december, vertelde de commercieel directeur van Capespan, Charl du Bois, dat de haven van Kaapstad de sector momenteel voor veel uitdagingen stelt. Namibische druiventelers hebben nu een alternatief. Het ligt niet dichter dan Kaapstad, maar wel binnen de eigen landsgrenzen.

"Deze week (week 48, nvdr.) werd de eerste grootschalige export van druiven uit Namibië via de nieuwe containerterminal in de haven van Walvis Bay gerealiseerd. Dat gebeurde met het containerschip MSC Sweden, waarbij Namibia Grape Company (NGC) het grootste aantal containers aan boord had van alle Namibische telers", staat in een persverklaring uitgegeven door Capespan en NGC.

"Capespan zal dit jaar meer dan 275 containers vanuit Walvis Bay exporteren met Mediterranean Shipping Company (MSC), ongeveer een derde van de oogst van NGC. In totaal plant MSC 1.000 containers te exporteren. Dat is ongeveer een derde van de Namibische oogst."

De verklaring vervolgt dat de vracht vroeger via de haven van Kaapstad werd vervoerd, maar dat daar nu verandering in komt.

"Verzending via Walvis Bay heeft het voordeel dat het ongeveer 4 dagen scheepvaart bespaart ten opzichte van Kaapstad. Dat betekent dus verser fruit voor de klanten. De haven is ook zeer efficiënt en heeft geen last van vertragingen door de wind. Het is een aantrekkelijke export hub voor Namibische druiven. De internationale klanten van Capespan zijn buitengewoon enthousiast over de vooruitzichten van deze nieuwe route. Het fruit kan minstens een week eerder op de markt worden gebracht in vergelijking met zendingen vanuit Kaapstad."

"Het toont ook aan hoe de NGC en Capespan Namibia het voortouw nemen in de druivensector in Namibië. NGC en Capespan begonnen in juli van dit jaar gesprekken met MSC om de export van druiven via Walvis Bay te testen."

Met een areaal van 475 hectare is de NGC de grootste teler van druiven in Namibië. Capespan beheert de druiventeeltbedrijven die sinds 2009 eigendom zijn van de National Youth Service van Namibië via NGC.

Angelo Peterson (voorzitter van Capespan Namibia), Richwell Lukonga (voorzitter van Namibia Grape Company), Florian Donatus (raadslid van Walvis Bay), Agnes Tjongarero (minister van Sport, Jeugd en Nationale Dienst), Andrew Kanime (directeur van Namport), Saara Mutondokwa (plaatsvervangend burgemeester van Walvis Bay) en Charl du Bois (commercieel directeur van Capespan)

Minister van Jeugd Tjongarero zei dat de Namibische regering een omgeving wil creëren waar bedrijven, zoals Capespan, kunnen bloeien. Ze erkende de cruciale rol van exportgerichte tuinbouw bij het creëren van banen en buitenlandse inkomsten voor Namibië.

Zuid-Afrikaans fruit zou dezelfde route kunnen volgen
Andrew Kanime, CEO van de Namibische havenoperator Namport, beloofde in zijn toespraak dat Namport een hoogwaardige service zal leveren, om ervoor te zorgen dat de druivensector in de toekomst Walvis Bay zouden verkiezen boven de geplaagde Zuid-Afrikaanse havens.

Een gebrek aan voldoende gespecialiseerde reefer generator sets in Namibië werd opgelost door Zuid-Afrikaanse vrachtwagens van Macdonalds Transport en enkele Namibische logistieke bedrijven.

"Er zijn uitdagingen, zoals de 508 km langere reis vanuit Aussenkehr voor vrachtwagens ten opzichte van Kaapstad", wijst Du Bois in de persverklaring. "De concurrerende logistieke oplossing die Walvis Bay biedt, zal in de toekomst zeker meer vracht aantrekken van Capespan en anderen. [...] Het zou heel goed kunnen dat niet alleen de 3.500 containers met Namibische druiven binnenkort via Walvis Bay worden geëxporteerd, maar dat ook fruit dat in Zuid-Afrika wordt geteeld, in de toekomst van deze snelle en efficiënte logistieke route gebruik zal maken."