Geroosterde kastanjes zijn traditioneel een groot succes op kerstmarkten. Maar dit jaar verloopt de Italiaanse campagne bijzonder traag. "De producten zijn sinds het begin van het seizoen extreem schaars en duur", vertelt Rainer Simon, Italië-specialist en directeur van het bedrijf Christian Sulser, gevestigd op de groothandelsmarkt in München. In het begin konden de zogenaamde Hammer-kastanjes, die worden beschouwd als kastanjes van de hoogste kwaliteit op de markt, nog worden verkocht voor ongeveer € 8 per zak. "Inmiddels zijn de prijzen echter gestegen tot € 10 per zak, wat gewoonweg niet in overeenstemming is met de gemiddelde marktprijs van ongeveer € 5,50 tot 6,00. Daarom hebben we ons voorlopig uit dit segment teruggetrokken."
Hammer-kastanjes van Italiaanse oorsprong
Hoewel het seizoen 22/23 best tevredenstellend was, wordt het steeds moeilijker om Italiaanse kastanjes in goede kwaliteit en marktconforme volumes te krijgen, vervolgt Simon. "In grote delen van Italië is het de afgelopen jaren gewoon te warm en te vochtig geweest. Dit betekent dat er veel gekapt moet worden, wat weer bijdraagt aan meer afval en uitval." De consumptie daarentegen is de afgelopen jaren vrijwel constant gebleven. "Het is een puur seizoensgebonden product. In december verkopen we ongeveer drie pallets per week, daarna zijn er nog kraampjes die doorgaan tot februari of maart."
Zwakke start van het bloedsinaasappelseizoen
Moro-bloedsinaasappelen zijn ook traditioneel een van de populairste Italiaanse winterproducten. Simon bevestigt echter dat de start van het seizoen ook hier dit jaar nogal zwak is geweest. "De aanhoudend hoge temperaturen hebben een merkbaar effect gehad op de bloedsinaasappelen. De vruchten zijn nog steeds te klein, niet goed gekleurd en ook erg duur."
Toch zijn de Moro bloedsinaasappelen momenteel de enige negatieve uitzondering in een goede markt. Simon: "Italiaanse Navel- en Tarocco-sinaasappelen en clementines zijn momenteel in meer dan voldoende hoeveelheden beschikbaar, terwijl Spanje vooral minder clementines heeft geëxporteerd. Ook de smaak van de Spaanse producten was niet overtuigend. Dat laatste geldt ook voor de Turkse satsuma's die momenteel worden verhandeld."
Algemeen directeur Rainer Simon van Christian Sulser
Gedempte stemming in de vakhandel
Bovendien is de stemming in de handel nogal somber als gevolg van meerdere crises en een daling van de koopkracht. "Los daarvan zie ik ook een neerwaartse trend voor veel producten. Naar mijn mening zijn asperges het beste voorbeeld. Tot een paar jaar geleden verkochten we elk jaar grote hoeveelheden regionaal geteelde asperges uit Schrobenhausen, deels aan andere groothandelsmarkten. Helaas is dit niet langer rendabel", besluit Simon.
Voor meer informatie:
Rainer Simon
Christian Sulser GmbH
Großmarkthalle München
Tel. +49 (0)89 7670690
[email protected]